Wikipediasta löytyy ristiriitaisesti tietoa The Platters-yhtyeen perustamisvuodesta. Katsoin monella eri kielellä ja löytyy joko 1952 tai 1953. Kumpi noista on…

Kysytty

Wikipediasta löytyy ristiriitaisesti tietoa The Platters-yhtyeen perustamisvuodesta. Katsoin monella eri kielellä ja löytyy joko 1952 tai 1953. Kumpi noista on siis oikea vuosi?

Vastaus

Vastattu

The Platters-yhtyeen kotisivuilla kerrotaan, että yhtye perustettiin vuonna 1953.

https://theplatters.com/

0 ääntä

Kommentit

Rhythm and blues -lauluyhtyeiden historiaan erikoistuneen Marv Goldbergin todella yksityiskohtainen Platters-historiikki, joka perustuu mm. yhtyeen managerin ja useiden jäsenten haastatteluihin, kertoo Plattersin alkaneen muotoutua Los Angelesissa vuonna 1952, aluksi Flamingos-nimisenä. Yhtye levytti ensimmäistä kertaa syyskuussa 1953, ja 1953 on myös se vuosi, jolloin Platters-nimi otettiin käyttöön.

Vaikuttaa olevan epäselvää, vakiintuiko yhtyeen levyttämään päässyt ensimmäinen pysyvä kokoonpano jo loppuvuodesta 1952 vai vasta alkuvuodesta 1953. Kuten Goldberg toteaa, eri asianosaiset muistivat asioita myöhemmissä haastatteluissa hieman eri tavoin, ja kaikki ovat nyt jo kuolleet, joten täyttä varmuutta asiasta ei saatane.

http://www.uncamarvy.com/Platters/platters.html