Wikipediassa sanotaan, että tyypillinen illallinen sisältää neljästä kuuteen ruokalajia, jotka ovat arvokkaista raaka-aineista valmistettuja ja kevyitä. Eli…

Kysytty

Wikipediassa sanotaan, että tyypillinen illallinen sisältää neljästä kuuteen ruokalajia, jotka ovat arvokkaista raaka-aineista valmistettuja ja kevyitä. Eli mitä oikeastaan tarkoitetaan arvokkaalla raaka-aineella ja miksi ne kaikki ovat kevyitä? Eikö luulisi, että illallisessa voisi usein olla myös jokin raskaampikin ruoka mukana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielisen Wikipedian illalista käsittelevä artikkeli on tynkä eli keskeneräinen. Yhtään lähdettä ei ole esitetty sen väitteiden tueksi, joten ne voi jättää omaan arvoonsa ainakin siihen asti, että artikkelia täydennetään asianmukaisesti.

Englanninkielisen Wikipedian vastaava artikkeli kertoo, että illallinen (supper) voi olla monen ruokalajin kokonaisuus tai kevyt iltapala. Tässä artikkelissa on sentään muutama lähde, mutta niiden todistusvoima on vähäinen. Lähteeksi on kelvannut linkki taideteoksen kuvaan, ja viitteiden ainoa faktapitoinen artikkeli käsittelee vain Yhdysvaltain koillisosan ruokaperinnettä.

Kollektiivisesti ylläpidetyn verkkotietoteoksen ongelma Suomen kaltaisella pienellä kielialueella on se, että osaavia vapaaehtoisia päivittäjiä on liian vähän. Englanniksi kirjoittavia on valtavasti suurempi määrä, mutta heidänkään aikansa ei riitä kaikkeen. Wikipediaan täytyykin suhtautua terveen kriittisesti. Ylen sivulla on ohjeita tähän.

1 ääntä

Kommentit

Oulussa osataan! Kerrankin kirjaston tietopalvelu opastaa soveltamaan lähdekritiikkiä Wikipedian käyttöön.