Wikipediassa sanotaan artikkelissa "Uutisankkuri", että voidaan erottaa toisistaan uutistenlukijat, jotka varsinkin aiemmin vain lukivat toisten koostamia…

Kysytty

Wikipediassa sanotaan artikkelissa "Uutisankkuri", että voidaan erottaa toisistaan uutistenlukijat, jotka varsinkin aiemmin vain lukivat toisten koostamia uutisia sekä varsinaiset uutistoimittajat ja uutisankkurit, jotka vaikuttavat uutisten sisällön ja niiden ilmiasun muokkaamiseen. Eli millainen rooli uutistenlukijalla siis aiemmin on ollut? Eikö hänen ole tarvinnut tehdä muuta kuin lukea uutiset ja miten siihen työhön on voinut päästä? Ovatko nykyään uutisia lukevat henkilöt melkein poikkeuksetta uutistoimittajia ja uutisankkureita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ville Pernaan kirjassa Uutisista, hyvää iltaa: Ylen TV-uutiset ja yhteiskunta 1959-2009 (2009) kerrotaan, että uutistenlukijan rooli oli alkuajan uutislähetyksissä suuri. Hän valitsi illan sähkeuutiset uutistoimistojen materiaalin joukosta ja muokkasi tekstin itselleen sopivaan muotoon. Kun kuvallista materiaalia vielä siihen aikaan oli vähän, lukijan rooli korostui.

Ensimmäisiä television uutistenlukijoita oli Kauko Saarentaus. Hän toimi lukijana syksystä 1959 vuoden 1967 lopulle. Hän oli lukijana persoonallinen ja uskalsi vinoilla ja "heittää väliin satiirin suolaa". (s. 28) Saarentaus oli uutistenlukijana vain sivutoimisesti. Päätoimenaan hän työskenteli kansakoulunopettajana.

Kielitoimiston sanakirja määrittelee uutisankkurin television uutistenlukijaksi. Varmastikin jokaisessa uutistoimituksessa  määritellään toimituksen ja toimittajien työt hiukan eri tavalla.