Wienin Filharmoonikkojen uudenvuoden konsertissa kuultiin kappale, jossa käytettiin soitinta, joka kuulosti siltä, kuin kaksi lautaa olisi läimäytetty yhteen. …

Kysytty

Wienin Filharmoonikkojen uudenvuoden konsertissa kuultiin kappale, jossa käytettiin soitinta, joka kuulosti siltä, kuin kaksi lautaa olisi läimäytetty yhteen.
Onkohan tuolla soittimella jokin nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvailusta päätelleen kyseessä voisi olla lyömäsoitin, josta suomeksi käytetään nimeä piiska. Siinä on kaksi toisiinsa saranalla kiinnitettyä litteää puukappaletta. Kun niitä lyö lujaa yhteen, kuuluu paukahtava ääni, joka muistuttaa ruoskanlähjähdystä.

Saksaksi soittimen nimi on die Peitsche. Englanniksi siitä käytetään nimeä whip tai slapstick.

Lähde: Otavan iso musiikkitietosanakirja, osa 4.

Kuva ja tietoa englanniksi soitinmuseon sivustolta