Vuosia sitten luin novellin, joka kertoo kommelluksista, joita vuonna 1887 Suomessa käyttöön otettu metrijärjestelmä aiheutti. Novelli oli jonkun suomalaisen…

Kysytty

Vuosia sitten luin novellin, joka kertoo kommelluksista, joita vuonna 1887 Suomessa käyttöön otettu metrijärjestelmä aiheutti. Novelli oli jonkun suomalaisen kirjailijan kirjoittama, mutta kenen? Novellissa kerrotaan palvelijasta, joka vuoden 1887 alussa lähtee ostoksille torille, mutta menee tyystin sekaisin, koska kaikki mittajärjestelmät ovat yhdessä yössä muutuneet käsittämättömiksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistamasi novelli on varmaankin nimimerkki Serpin eli Seere Salmisen Metrimittajärjestelmä v. 1892. Parin sivun mittainen pakinamainen novelli kertoo raatimies Blimströmin aamusta, joka järkkyy, kun palvelija ei osannut ostaa torilta ruokatavaroita uuden mittajärjestelmän takia. Novelli on ainakin teoksessa Hymyjen kirja: valikoima suomalaista huumoria vuosisadan vaihteesta 1940-luvulle (toimittaneet Kaarlo Marjanen ja Ensio Rislakki).
Serp-nimimerkin takana on Seere Maria Salminen (o.s. Sario)