Vuorimiehenkatu 1:een liittyvä kysymys: aikaisemmassa vastauksessanne puhutaan vain siitä, että Merenkulkuhallitus sijaitsi kyseisessä osoitteessa…

Kysytty

Vuorimiehenkatu 1:een liittyvä kysymys: aikaisemmassa vastauksessanne puhutaan vain siitä, että Merenkulkuhallitus sijaitsi kyseisessä osoitteessa perustamisestaan lähtien.
Olen ollut siinä luulossa, että myös sotaylioikeus olisi joskus siinä samaisessa talossa sijainnut, sillä isoäitini on kertonut sisarensa perheen asuneen siinä talossa ja sisar oli toiminut sotaylioikeuden sihteerinä, ja isoäitini oli sisartaan joskus myös tuurannut kesällä. Isoäiti kertoi myös, että talossa kummitteli ja hänkin oli kuullut askelia talon käytävillä. Mistä saisi lisätietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti ei käytettävissämme olevien lähteiden kautta selvinnyt, olisiko sotaylioikeus toiminut jossain vaiheessa juuri Vuorimiehenkatu 1:ssä. Valtio kyllä vuokrasi ns. Marmoripalatsin Kaivopuiston Itäinen Puistotie 1:stä sotaylioikeuden istuntotiloiksi asekätkentäjutun käsittelyä varten v. 1947. http://fi.wikipedia.org/wiki/Marmoripalatsi
Vuorimiehenkatu 1 on muutoin ollut todellinen merkkimiesten talo. Sitä ovat asuttaneet kenraalikuvernööri Bobrikovista alkaen lukuisat poliittisen, akateemisen ja sotilaallisen maailman vaikuttajat kuten esim. pääministerit Kyösti Kallio ja Aimo K. Cajander ja kenraalit Hugo Österman ja Kaarlo Heiskanen. http://www.yit.fi/palvelut/YIT-Koti/Asunnot/Uusimaa/Helsinki/Alueet/Vuo…
Talossa ovat sijainneet lukuisten valtion virastojen toimitilat, joten on hyvinkin mahdollista, että se on toiminut myös sotaylioikeuden kokoontumispaikkana. Vuorimiehenkatu 1:ssä tapahtuneesta kummittelusta ei löytynyt tietoa. Taloa ei myöskään mainita Sami Aaltosen kirjassa Aavetaloja, joka listaa Helsingin ja eteläisen Suomen kummittelutapauksia. http://www.helmet.fi/record=b1125550~S9*fin
Kaupunginmuseosta saattaisi saada tarkempaa tietoa Vuorimiehenkatu 1: historiasta. http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupunginmuseo?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Museo/fi