Vuoden 1961 elokuvassa nimeltä Pikku Pietarin Piha alussa Pietari menee kaverinsa kanssa hakemaan jalkapalloaan miehen kotoa jonka ikkunan pallo on rikkonut…

Kysytty

Vuoden 1961 elokuvassa nimeltä Pikku Pietarin Piha alussa Pietari menee kaverinsa kanssa hakemaan jalkapalloaan miehen kotoa jonka ikkunan pallo on rikkonut. Mies sanoo, että pallon olisi ikkunaan potkaissut Pietaria ja tämän ystävää isompi poika, joka oli halunnut potkaista palloa eivätkä pojat olleet uskaltaneet kieltä tätä, koska tämä poika oli heitä isompi. Todellisuudessa muistaakseni Pietari oli pallon ikkunaan potkaissut. Kuka tuossa kohtauksessa tuota miestä esittää? Tiedän, että kysymykseeni voi olla vaikea löytää vastausta näin vähillä tiedoilla, mutta olisin kiitollinen, jos saisin vastauksen, koska olen miettinyt tätä jo pitkään.

Vastaus

Vastattu

Elonet-tietokannan mukaan Jack Witikan ohjaamassa elokuvassa "Pikku Pietarin piha" (1961) tämä mies on valokuvaaja V. Toivakka ja häntä esittää Heikki Savolainen.

Lähde:

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) kotimaisen elokuvan suoratoistopalvelu ja elokuvatietokanta Elonet:

https://elonet.finna.fi/

Pikku Pietarin piha -elokuva ja sen kuvailu Elonetissä:

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_117559

3 ääntä

Kommentit

Heikki Savolaisen (ja Tuntemattoman sotilaan unohtumaton Hietanen) esittämä V. Toivakka on reilu mies: Hän tietää, että Pietarihan sen pallon vahingossa potkaisi ikkunan rikki. Mutta kun pojat ovat reilusti aikeissa tunnustaa, valokuvaaja keksiikin itse tarinan isosta pojasta, joka sen ikkunan särki.
Myöhemmin valokuvaaja Toivakka pistää Pietarin juoksemaan asioillaan, eikä Pietari ilkeä kieltäytyä. Kuitenkin valokuvaaja on kirjan/elokuvan mukaan reilu äijä.