Vuoden 1921 Karjalan Maa -lehdessä (Joensuu) on Kuolleita-osion alla maininta palovartijan kuolemasta. "Vainaja lienee toiminut palovartijan toimessaan yli…

Kysytty

Vuoden 1921 Karjalan Maa -lehdessä (Joensuu) on Kuolleita-osion alla maininta palovartijan kuolemasta.
"Vainaja lienee toiminut palovartijan toimessaan yli parisenkymmentä vuotta, ensin ns. ranvahtina, sittemmin
tornivahtijana."
Mikä on ranvahti? Missä tornissa tornivahtija valvoi? Olisiko joku kirja, josta voisi lukea tuon ajan kaupungin (Joensuu tietysti kiinnostaisi) palovartijan työstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Ranvahti oli yövartija. Kotuksen sivuilla selitetään termiä:

https://www.kotus.fi/aineistot/puhutun_kielen_aineistot/murreaanitteita…

Itse työstä löytyy kuvaus ainakin Esko Järvelinin teoksesta: Yhy vappaapalokuntaan : Joensuun vapaaehtoinen palokunta 1881-1981 (Joensuun vapaaehtoinen palokunta, 1982).

"Palovartioiden  määrä oli Joensuussa ollut kaupungin perustamisesta alkaen neljä. uudella palojärjestyksellä määrättiin ottamaan kaksi lisää. Nämä pitivät vuoroöin partiota kaupungissa. Lokakuun alusta huhtikuun loppuun parivartio kiersi kello kymmenestä illalla kello viiteen aamulla. Kesäaikana vuoro alkoi kello yhdeksän illalla ja päättyi kello neljä aamulla. Lisäksi tornivahti valvoi jatkuvasti paikaltaan ja kolmioraudalla kuulutti neljännestunnit.

Tulipalon syttyessä katupartio hälytti tornivartijan ja tämä taas koko kaupungin. Hälytyksen tullessa piti palokuntaan määrätyn miehistön rientää ruiskuhuoneelle ja ottaa sieltä palokalusto vietäväksi sammutustyöhön." (s. 23)

Teoksen alkupuolella on pitemminkin kuvattu Joensuun palotoimen toimintaa ja kehitystä.

3 ääntä

Kommentit

Sain kysymykseeni erittäin hyvän vastauksen. Lähden tästä tutkimaan Oulun yliopiston kirjastoon mainittua teosta, jossa se on vapaakappaleena.

Hyvän vastauksen innoittamana lähetin jo uuden kysymyksen. Sukututkimuksen tiimoilta kysymyksiä syntyy!

Kiitos mahtavasta palvelusta!