VR:llä on ollut henkilöautoista kiskokäyttöön rakennettuja autoja, joilla ajelivat VR:n korkeat johtajat. Autoja näin Turussa pikkupoikana. Autot olivat…

Kysytty

VR:llä on ollut henkilöautoista kiskokäyttöön rakennettuja autoja, joilla ajelivat VR:n korkeat johtajat. Autoja näin Turussa pikkupoikana. Autot olivat kalliinpuoleisia merkeiltään. Mikä on tilanne nyt? Ovatko autot vielä olemassa ja nähtävissä? Onko niiden historia, osto, rakentaminen, käyttö dokumentoitu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Moottoriresiinasta rata-autoksi kehitellystä ajoneuvosta ei löydy yhtenäistä historiikkia, mutta pieniä palasia sieltä täältä Valtion rautateiden historiakirjoituksista. Suomen rautatiemuseossa on ainakin kaksi rata-autoa näytteillä (Fiat ja Cadillac)ja todennäköisesti sieltä saa lisää tietoa aiheesta. Osoite on http://www.rautatie.org

Ainakin seuraavista lähteistä löytyy tietoja rata-autoista.
Valtionrautatiet 1912-1937/Suomen rautateiden 75-vuotispäiväksi julkaissut Rautatiehallitus, osa 2, 1937 (s 457-458)
Kiiskinen, Kyösti: Rautahevon kyydissä : junamatka Matin ja Liisan päivistä Pendolinoon, 1996 (s 76)
Eonsuu, Tapio: Suomen veturit Osa 2 : Moottorikalusto, 1995
(s 98-113)
Suuri raideliikennealbumi : kuvia meiltä ja muualta = Stort album om spårbunden trafik : bilder från Finland och andra länder / päätoim. = chefred.: Mikko Alameri, 1982 (s 166)
Keränen, Tapio: Rautatien arkea = The Everyday Finnish Railway, 2005