Voivatko kirjastot ottaa lahjoituksena vastaan pelejä, kuten kirjoja. Vai koskeeko pelejä samat säännöt kuin leffoja, että niitä ei voi ottaa, koska niissä ei…

Kysytty

Hei
voivatko kirjastot ottaa lahjoituksena vastaan pelejä, kuten kirjoja. Vai koskeeko pelejä samat säännöt kuin leffoja, että niitä ei voi ottaa, koska niissä ei lainauslisenssiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikäli tarkoitat lautapelejä, niitä voi tarjota kirjastojen kokoelmiin. Pelin täytyy kuitenkin olla hyväkuntoinen ja kaikkien osien tallessa. Konsoli- ja pc-pelit puolestaan kirjastot hankkivat yleensä omien hankintakanaviensa kautta. Käytetyn pelin ottamisessa kokoelmiin on riskinä esimerkiksi, että pelilevy tai -muistikortti on vaurioitunut ja siksi peli on lahjoitettu pois. Vikoja ei aina silmämääräisesti näe. Konsolipeleihin ei kuitenkaan tarvitse hankkia kirjastolisenssiä.