Voitteko mainita muutaman kaunokirjallisen teoksen,jossa tapahtumat kerrotaan eri järjestyksessä kun ne tapahtuvat tarinassa ja miten ne siinä tapahtuvat. …

Kysytty

Voitteko mainita muutaman kaunokirjallisen teoksen,jossa tapahtumat kerrotaan eri järjestyksessä kun ne tapahtuvat tarinassa ja miten ne siinä tapahtuvat.
Etsin siis prolepsis ja analepsis esimerkkejä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Prolepsista eli ennakointia, kertojan viittausta tuleviin tapahtumiin on käyttänyt esim. F.E. Sillanpää teoksensa 'Hurskas kurjuus' alussa. Analepsis eli takauma, kerronnan siirtyminen ajassa taaksepäin esim. muisteleminen näyttäisi olevan ennakointia yleisempää. Sitä ovat käyttäneet mm. Gustave Flaubert teoksessaan 'Madame Bovary', Marko Tapio teoksessaan 'Arktinen hysteria' ja Natalia Baranskaja teoksessaan 'Viikko kuin viikko'.

Hosiaisluoma, Yrjö: Kirjallisuuden sanakirja (2003)
Kuhna, Matti: Kahden maailman välissä. Marko Tapion Arktinen hysteria Väinö Linnan haastajana; Jyväskylän yliopisto 2004
Kivioja, Henna: Kerronta ja puhekieli Natalia Baranskajan teoksessa Nedelja kak nedelja ja sen suomennoksessa; Tampereen yliopisto 2005

Kuhnan ja Kiviojan tutkimukset löytyvät myös internetistä.