Voitko suositella jotain hyvää kirjallisuushistorian perusteosta, ei liian laajaa tai moniosaista, mutta sisältäen kuitenkin mielellään koko maailman…

Kysytty

Hei! Voitko suositella jotain hyvää kirjallisuushistorian perusteosta, ei liian laajaa tai moniosaista, mutta sisältäen kuitenkin mielellään koko maailman kirjallisuutta eikä vain esim. länsimaista tai eurooppalaista. Entä Englannin kirjallisuudesta? Luen pahaillaan Kirstinän Kirjallisuutemme lyhyt historia -teosta. Onko se hyvä perusteos Suomen kirjallisuudesta vai löytyisikö parempia? Terveisin Ahkera Lukija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirstinän teos taitaa olla uusin kokonaisesitys Suomen kirjallisuudesta. Toinen paljon luettu on Kai Laitisen Suomen kirjallisuuden historia (1997). Suomalaisia kirjailijoita esitteleviä uudempia teoksia ovat mm. Sinikka Heräjärven Kotimaisia kirjailijoita kolmelta vuosisadalta (2002) ja Suomalaisia kirjailijoita - 1500-luvulta 2000-luvulle (2004).
Maailmankirjallisuudesta on Kouvolan kirjastoissa mm. Kirjallisuus kautta aikojen: antiikista nykyaikaan (2010) sekä Maailman kirjallisuus 1-4, julkaistu jo vuosina 1963-65. Kiinnostavia voisivat olla myös seuraavat englanninkieliset: 1001 books you must read before you die (2006), joka esittelee kirjoja eri ajoilta ja eri puolilta maailmaa sekä The atlas of literature (1996), joka esittelee maailmankirjallisuutta ja niihin liittyviä paikkoja ja tapahtumia. Suositella voin myös Pekka Vartiaisen Länsimaisen kirjallisuuden historiaa (2009), joka ei siis kata koko maailman kirjallsuutta. Kirjastossa on lisäksi useita teoksia, jotka käsittelevät eri aikakausien tai eri maiden kirjallisuutta, esim. Ritva Niklas-Salminen, Johdatus Afrikan maiden kirjallisuuteen (1993) ja Teemu Ikonen, 1700-luvun eurooppalaisen kirjallisuuden ensyklopedia, eli, Don Quijoten perilliset (2010).
Englannin kirjallisuudesta Kouvolan kirjastoissa on Guide to English literature (1994) ja The Oxford companion to English literature (1985), jotka molemmat ovat aakkosten mukaan rakentuvia hakuteoksia. Aikakausittain etenevä teos on A short history of English literature (1971). Kirjallisen matkaoppaan tyylisiä ovat Jane Struthers, Literary Britain and Ireland: a guide to the places that inspired poets, plywrights and novelists (2005) ja Ian Ousby, Literary Britain and Ireland (1985). Saman nimistä mutta kaksi eri teosta. Eri aikakausiin liittyvää Englannin kirjallisuudenhistoriaa ovat esim. Victorian literature: from 1830 to 1900 (1994) ja The twentieth century: a guide to literature from 1900 to the present day (1992).