Voisitteko tarjota minulle listan rodullistettujen naiskirjailijoiden kirjoittamasta kirjallisuudesta? Lähinnä romaanit, ei tarvitse runoutta, tietoteoksia tms.

Kysytty

Voisitteko tarjota minulle listan rodullistettujen naiskirjailijoiden kirjoittamasta kirjallisuudesta? Lähinnä romaanit, ei tarvitse runoutta, tietoteoksia tms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rodullistaminen tarkoittaa sitä, että ihmiseen liitetään esimerkiksi ihonvärin tai etnisen taustan takia oletuksia, stereotypioita ja ennakkoluuloja. Termin käyttäminen toisesta ihmisestä on siksi hieman kyseenlaista, sana kuvaa pikemminkin rodullistetun ihmisen omaa kokemusta.

Suomalainen toimittaja Koko Hubara käyttää termiä itsestään, joten voin suositella sinulle hänen kirjaansa Ruskeat tytöt: tunne-esseitä. En kuitenkaan halua itse listata muita "ei-valkoisia" kirjailijoita, sillä näin tehdessäni nimenomaan rodullistaisin heidät, redusoisin heidät ihonväriinsä ja etniseen taustaansa.

Goodreads-sivustolta löytyy lista nimeltä "racialized authors", josta kenties on sinulle apua. https://www.goodreads.com/genres/racialized-authors

Lähteet:

https://yle.fi/ylex/uutiset/hyvantahtoiset_suomalaiset_rodullistavat_vahingossa__ja_siksi_rasismista_pitaa_puhua/3-8540351