Voisitteko suositella historiallisia suomalaisia romaaneja, samantyyppisiä kuin Kaari Utrion, Johanna Valkaman ja Kristiina Vuoren kirjat?

Kysytty

Voisitteko suositella historiallisia suomalaisia romaaneja, samantyyppisiä kuin Kaari Utrion, Johanna Valkaman ja Kristiina Vuoren kirjat. Ei kait välttämättä suomalaisia tarvitse olla mutta tykkään juuri viikinkiajan taikka siinä paikkeilla olevilta ajanjaksolta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia vinkkejä viikinki- ja keskiaikaan sijoittuvista romaaneista, sekä kotimaisista että käännöksistä.

Ahrnstedt, Simona: Sitoumuksia

Itägöötanmaalle miehineen majoittunut Markus Järn, karski soturi ja kuninkaan oikea käsi, lähettää juoksupoikansa noutamaan kylästä naisen itselleen yöseuraksi, mutta pojantollo tuokin väärän naisen, metsälammessa ilkosillaan kylpeneen mahtimiehen tyttären Illiana Henrikintyttären. Markus tajuaa, että tätä neitoa hän ei voi käyttää viihdykkeenään, ja lähtee palauttamaan pelkkään viittaan käärimäänsä tyttöä kotiin. Mutta Illianan maine on jo tahraantunut, ja kun tytön nuorin velipuoli vielä kuolee matkalla tapaturmaisesti, Markus Järn joutuu maksamaan kovan hinnan tapahtuneesta - monellakin tavalla. Romanttinen, jännittävä ja eroottisesti latautunut viihderomaani sijoittuu 1300-luvulle.

Annala, Orvokki: Donwennan lähde

Kyläpäällikön nuori ja rohkea tytär Moragh rakastuu silmittömästi vihattuun roomalaiseen, sadanpäämies Gaius Drusukseen. Lyhyen intohimon seurakusena syntyy tytär Dwynwen. Hämmentävä kohtalo ja kielletty rakkaus kasvattavat neidosta kristityn pyhimyksen Donwennan. Jylhän tarinan taustana on 300-400-luvun kuohuva Britannia, missä ajan suuret uskonnot mithralaisuus ja kristinusko sekä kelttien druidit käyvät kamppailua brittiläisten sieluista.

Annala, Orvokki: Sulkakäärme

Norjalainen viikinki Thorbrand Kultaparta ajautuu myrskyssä Irlantiin, rakastuu haltiasukuun kuuluvaan Sinead-neitoon ja lähtee tämän ja ystäviensä kanssa etsimään ikuista nuoruutta valtameren takaa. Huima matka vie seikkailusta toiseen. Mutta löytävätkö Thorbrand ja Sinead etsimänsä?

Follett, Ken: Taivaan pilarit

1100-luvun Englannissa raivoaa verinen sisällissota. Keskellä levotonta ja myrskyisää aikaa alkaa Kingsbridgen katedraalin rakentaminen, vuosikymmenten työ, jonka ympärille kietoutuvat ihmiskohtalot ja juonen monet käänteet. Sarjan toinen osa Maailma vailla loppua liikkuu 1300-luvun ja viimeinen osa Tulipatsas 1500-luvun Britanniassa.

Lappalainen, Tarja: Rakkauden kiirastuli

Romaani tempaa lukijansa 1300-luvun Skotlantiin ja nuoren Janet Dancortin elämään, jonka sydämen on vallannut linnanherra John de Caleone. Tästä alkaa uskomaton taistelu rakkaudesta ja intohimosta, jonka ylle kiertyy pahansuopuuden ja juonittelujen verkko, johon sotkeutuu osaltaan Saksan maan kuuluisa ritari ja monet valtaa ja mammonaa tavoittelevat. Juonenkäänteet ja tapahtumat seuraavat toistaan - niissä ihmisten raadollisuus käy yhä ilmeisemmäksi ja kauhistuttavammaksi.

Törmänen, Katja: Karhun morsian

Suomalaisesta ja skandinaavisesta mytologiasta ammentava fantasiaromaani Surmankylän Aslaugista ja Suolakarin Freydisistä. Toisilleen tuntemattomat naiset kulkevat kohti sukupolvia vanhaa kohtaloa, joka ratkaisee paitsi heidän myös kylien tulevaisuuden. Alistuvatko naiset kohtaloonsa, vai etsivätkö he oman tiensä huolimatta siitä, mihin muinaiset valat ja kunnia heitä velvoittavat?

Vartia, Taavi: Varastettu vaimo

Vauraan sardinialaisen villakauppiaan tytär, Cristina, ryöstetään kotitilaltaan. Ryöstäjäjoukkoa komentaa nuori viikinkisoturi Dors, jolle johtajansa Halvardin palveleminen on elämäntehtävä. Dors vie kauniin ryöstösaaliinsa Halvardille, jonka vaimo ja tytär ovat kuolleet ja joka yhä suree menetystään syvästi. Aluksi Cristina pystyy tuntemaan vain vihaa ja janoaa kostoa. Ajan myötä vihollisyhteisöstä kuitenkin tulee hänen uusi perheensä, ja Cristina kokee tunteita, jotka ovat olleet kätkettynä vuosien ajan. Rakkaus ja himo asettuvat vastakkain kotiin liittyvien muistojen kanssa, ja Cristina, samoin kuin moni kyläläisistä, joutuu kauaskantoisten valintojen eteen.