Otsikko
Voisitteko mainita taiteilijoita, jotka ovat maalanneet puun eri vuodenaikoina?

Kysytty

Voisitteko mainita taiteilijoita, jotka ovat maalanneet puun eri vuodenaikoina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Makupalat.fi:stä löytyy hakusanalla maalaukset museoiden sivuja, joissa on valokuvia niissä esillä olevasta maalaustaiteesta, https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae/?f%5B0%5D=field_asiasanat%3A65824. Niitä kannattaa käydä selailemassa.

Luontomaalareita löytyy monesta maasta ja aikakaudelta. Suomessa esim. von Wrightin veljekset maalasivat luontoa ja esimerkiksi sarjan lintuja puissa eri vuodenaikoina. Werner Holmberg ikuisti hämäläistä metsämaisemaa lukuisissa teoksissaan. Veikko Vionojalta löytyy maalauksia, joissa tuvan ikkunasta näkyy puu eri vuodenaikoina.

Vincent van Gogh ikuisti maisemia eteläisessä Ranskassa sypresseineen ja poppeleineen. Paul Cezannen ja Paul Signacin taiteessa on lukuisia maalauksia puista. Englantilaista klassista maisemaa puineen maalasi mm. John Constable.

Saman maiseman puut eri vuodenaikana on maalannut ainakin Claude Monet, Epten rannan poppelit, http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/monet/poplars-epte/

Maalaustaiteen teoksia löytyy tekijöiden nimellä, myös yleisteoksia puutarhojen maalauksesta on, esim.

Vincent's trees : paintings and drawings by Van Gogh. Skea, Ralph, Thames & Hudson 2013.

Impressionists in their gardens,. Holmes, Caroline, Antique Collectors' Club 2012.

In the forest of Fontainebleau : painters and photographers from Corot to Monet. Jones, Kimberly ; Kelly, Simon ; Kennel, Sarah ; Kessler-Aurisch, Helga. National Gallery of Art 2008

Voit etsiä kirjallisuutta erityisesti pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista Helmet.fi:stä,  ja laajemmin tieteellisistä kirjastoista sekä maan muistakin yleisistä kirjastoista Finna.fi:stä.