Voisitteko mainita romaaneja, jotka käsittelevät kirjoittamista? En tarkoita kirjoitusoppaita vaan fiktiivisiä kirjoja, joiden juonessa kirjoittaminen tehdään…

Kysytty

Hei,

Voisitteko mainita romaaneja, jotka käsittelevät kirjoittamista? En tarkoita kirjoitusoppaita vaan fiktiivisiä kirjoja, joiden juonessa kirjoittaminen tehdään näkyväksi, jotka käsittelevät kirjoitusprosessia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tain Helmet-haun suomenkielisistä kaunokirjoista, joihin liittyy sana metafiktio. Ainakin kaksi ensimmäistä - Totuus harry Quebertin tapauksesta ja Makeannälkä ovat hyviä esimerkkejä.

Ensimmäisessä kirjoittaminen on läsnä alusta asti - selvitetään arvoitusta ja kirjoitetaan selvitystyöstä kirjaa - jälkimmäisessä taas kirjoittamisen rooli paljastuu selvemmin vasta teoksen lopussa. Uskon, että lista on pätevä muiltakin osin.

Haun tulos:
http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28metafiktio%29%20%28kauno…