Voisitteko mainita naisten kirjoittamia, mahdollisimman vanhoja näytelmiä? Ei niinkään kotimaisia, vaan mieluummin joitakin jotka olisivat herättäneet…

Kysytty

Hei, voisitteko mainita naisten kirjoittamia, mahdollisimman vanhoja näytelmiä? Ei niinkään kotimaisia, vaan mieluummin joitakin jotka olisivat herättäneet kansainvälistä huomiota omana aikanaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Susan Croftin kirja Classic plays by women on antologia, josta löytyy naisten kirjoittamia klassikkonäytelmiä 1600-luvulta vuoteen 2000. Kirjaa ei kirjastossamme ole, mutta  nettisivujen mukaan mukana ovat nämä kirjailijat ja näytelmät:

 Hrotswitha / Paphnutius

 Elizabeth Cary / The Tragedy of Mariam

 Aphra Behn / The Rover

 Susanna Centlivre / A Bold Stroke for a Wife

 Joanna Baillie / De Monfort

 Githa Sowerby / Rutherford and Son

 Enid Bagnold / The Chalk Garden

 Caryl Churchill / Top Girls

 Marie Jones / Stones in his Pocket

Kirjailijat ovat tai olivat ensimmäistä (Hrotswitha tai oik. Hrotsvitha of Gandersheim, saksalainen, eli 900-luvulla) lukuun ottamatta englanninkielisiä. Alla linkki kirjan esittelyyn:

http://aurorametro.com/newsite/products-page/plays/classic-plays-by-women/

American theatre -sivusto esittelee näytelmiä kirjoittaneita naisia ja näytelmiä 900-luvulta 1900-luvulle. Kirjailijat ovat osin samoja kuin antologiassakin:

https://www.americantheatre.org/2015/09/21/the-other-canon-10-centuries-of-plays-by-women/

Book Riot -kirjablogi esittelee 50 naispuolista näytelmäkirjailijaa ja näytelmää:

https://bookriot.com/2018/04/12/plays-by-women/