Voisitteko mainita jonkin tyypillisen kappaleen, jota tavallisesti lapset tai nuoret soittavat huilulla? Se voisi olla joku ranskalainen ja iloinen jos löytyy…

Kysytty

Hei, voisitteko mainita jonkin tyypillisen kappaleen, jota tavallisesti lapset tai nuoret soittavat huilulla? Se voisi olla joku ranskalainen ja iloinen jos löytyy.

Ja toisaalta voisitteko mainita jonkun Bachin teoksen, jonka kamariorkesteri voisi esittää? Ymmärrän, että kysymys on laaja, en vain itse tiedä mitkä teokset kuuluvat kamariorkesterille. Jos vaihtoehtoja on hirveästi niin sanotaan, että mainitkaa jokin oma suosikkinne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bach sävelsi kamariorkesterille neljä sarjaa, joihin myös sisältyy paljon suosittuja, myös soolosoittimilla kuten huilulla usein esitettäviä osia. Tällainen on esimerkiksi hyvin "iloinen" osa "Badinerie" sarjasta h-molli (BWV1067) sekä äärimmäisen suosittu "Air" sarjasta D-duuri (BWV1068). Kumpikin kuuluu myös nuorten huilistien mahdolliseen ohjelmistoon, joskin Badinerie vaatii jo kohtalaisen hyvää soittimen hallintaa. Air on rauhallinen sävellys. Kysymykseen siitä, mitä "tavallisesti" soitetaan, on aika mahdoton vastata. Huilunsoiton opettajilla on asiasta varmasti oma näkemyksensä jokaisella.

Bachin sävellyksistä on paljon sovituksia kamariorkesterille, mutta ne alkuperäiset ovat tässä (mukana ei ole varsinaisia soolokonserttoja, joissa niissäkin on kamariorkesteri säestäjänä):

Alkusoitto (sarja) C-duuri, BWV1066
Alkusoitto (sarja) h-molli, BWV1067
Alkusoitto (sarja) D-duuri, BWV1068
Alkusoitto (sarja) D-duuri, BWV1069
Alkusoitto (sarja jousiorkesterille) g-molli, BWV1070

Myös esityskokoonpanon osalta avoin Musikalisches Opfer, BWV1079 esitetään usein kamariorkesterilla. Mutta kuten sanottu, sovituksia on niin monesta Bachin teoksesta, että voi melkein sanoa, että minkä tahansa voi esittää kamariorkesterin voimin, jos vain sovitus löytyy.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto