Voisitteko auttaa siinä, miten kannattaa lähteä lähestymään kirjaston ns. hömppäosastoa eli romantiikkahyllyä. Mitkä ovat esim. kotimaiset ja ulkomaiset…

Kysytty

Voisitteko auttaa siinä, miten kannattaa lähteä lähestymään kirjaston ns. hömppäosastoa eli romantiikkahyllyä. Mitkä ovat esim. kotimaiset ja ulkomaiset romanttisen kirjallisuuden "klassikkoteokset"?
Myös muu tieto ylipäätään romanttisesta kirjallisuudesta olisi hyödyksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Romanttisesta viihdekirjallisuudesta on kysytty tässä palvelussa aika useinkin. Aikaisempia vastauksia löydät palvelun arkistosta hakemalla esim. asiasanoilla viihdekirjallisuus, rakkauskertomukset tai rakkausromaanit. Aikaisemmissa vastauksissa on käsitelty paitsi yksittäisiä kirjailijoita, myös laajoja historiallisia aikajanoja ja määrittelyitä.

Suomalaisen naistenviihteen vanhempia klassikkoja ovat kirjoittaneet mm. Hilja Valtonen, Aino Räsänen ja ja Anni Polva. Heidän kirjojensa päähenkilöt ovat pirteitä ja joskus uhmakkaitakin nuoria naisia, mutta romansseja säätelee silti siveellinen moraali ja tarinat päätyvätkin usein onnellisesti avioliittoon.
Suosittu romanttisen viihteen lajityyppi on historiallinen romaani. Tätä tyylilajia edustavat mm. Ursula Pohjan-Pirhonen, Kaari Utrio ja Laila Hietamies.
Muita kirjastojen kestosuosikkeja ovat olleet esim. Raija Oranen, Pirjo Tuominen, Tuija Lehtinen, Enni Mustonen ja Pirjo Rissanen. Lisää hyvää tietoa suomalaisesta naisviihteestä saat Ritva Aarnion ja Ismo Loivamaan toimittamasta kirjasta Kotimaisia naisviihteen taitajia, 100 vuotta rakkautta.
Käännöskirjallisuuden varhaisia romanttisia klassikkokirjailijoita ovat mm. Jane Austen ja Charlotte Brontë. 1960-luvun suosikeihin kuului mm. Sergeanne Golonin Angelika-sarja. Sarjan suosiota kuvaa se, että siitä vieläkin julkaistaan uusia painoksia. Nykyisin suosittuja ovat jo 1970-luvulla maineeseen nousseet Victoria Holt ja Barbara Cartland. Varsinaisia romantiikkatehtaita ovat tällä hetkellä Nora Roberts, Danielle Steel ja Catherine Cookson. Uusinta tyyliä naisten viihteessä edustaa ns. chick lit, hieman nuoremmille naisille suunnattu romanttinen kirjallisuus. Sen ensimmäisiä edustajia on Helen Fielding Bridget Jones-kirjoineen. Muita suosittuja ovat mm. Lisa Jewell, Marian Keyes ja Cecelia Ahern. Chick lit -nimellä on julkaistu aiheesta kirjakin, toimittajat ovat Suzanne Ferriss ja Mallory Young.