Voisitko suositella joitain hyviä ja vähän pelottavia tai ei pelottavia tositarina taitositarinaan perustuvia kirjoja 13vuotiaalle?

Kysytty

voisitko suositella joitain hyviä ja vähän pelottavia tai ei pelottavia tositarina taitositarinaan perustuvia kirjoja 13vuotiaalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailijoiden omiin elämänkokemuksiin perustuvia romaaneja on mm. seuraavia: Kreetta Onkeli, Ilonen talo; Benjamin Lebert, Kreisi; Ranya ElRamly, Auringon asema; Viktor Astafjev, Selville vesille; Zlata Filipovic, Zlatan päiväkirja; Ishmael Beah, Leikin loppu: lapsisotilaan muistelmat; Uzodinma Iweala, Ei kenenkään lapset (myös lapsisotilaista); Nicky Cruz, Juokse poika juokse; Anne Frank, Nuoren tytön päiväkirja; Umayya Abu-Hanna, Nurinkurin.
Torey Hayden on erityisopettaja, joka on kirjoittanut useita kirjoja kokemuksistaan oppilaidensa kanssa, mm. Pöllöpoika.
Celia Rees, Merirosvoja!: tositarina kahden naismerirosvon, Minerva Sharpen ja Nancy Kingtonin uskomattomista seikkailuista (en tiedä onko ihan tositarina).
Jana Hensel, Zonenkinder: eilisen aatteen lapset (lapsuus ja nuoruus Itä-Saksassa), Karen Levine, Hanan matkalaukku (juutalaisvainot).
Raili Mikkanen on kirjoittanut useista kirjailijoista ja muista merkkihenkilöistä, mm. Ei ole minulle suvannot! romaani Aino Kallaksen nuoruudesta, Runokirje: kertomus nuoresta Katri Valasta, Aavikoiden seikkailija.
Moni eläinaiheinen kirja perustuu kirjoittajan omiin kokemuksiin lemmikeistään. Löydät niitä helposti kirjaston eläinaiheisten kirjojen hyllystä.