Voisitko kertoa naiskirjailijoita jotka ovat tehneet/yrittäneet itsemurhaa ja koska? Varsinkin englantilaiset sekä Uudesta-Seelannista kotoisin olevat…

Kysytty

Voisitko kertoa naiskirjailijoita jotka ovat tehneet/yrittäneet itsemurhaa ja koska? Varsinkin englantilaiset sekä Uudesta-Seelannista kotoisin olevat kirjailijat kiinnostavat mutta myös muista maista kotoisin olevat kirjailijat ovat tervetulleita. Paljon kiitoksia jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virginia Woolf, Sylvia Plath, Anne Sexton ja Charlotte Perkins Gilman ja Janet Frame ovat tunnetuimmat.
Tässä yhteydessä voi vinkata Meg Wolitzerin romaanin "Kuulen sisareni kutsuvan". Se kertoo nuorista tytöistä, jotka ovat kiinnostuneita itsemurhan tehneistä kirjailijoista, juuri Plathista ja Sextonista. Amerikkalaisen Dorothy Parkerin (1893-1967)sanotaan yrittäneen itsemurhaa useamman kerran. Englantilainen näytelmäkirjailija Sarah Kane teki itsemurhan (1971-)vuonna 1999. Ruotsalaisista sen ovat tehneet Victoria Benedictsson (1850-1888) ja Karin Boye (1900-1941). Venäläinen kirjailija Marina Tsvetajeva teki itsemurhan vuonna 1941.
Mark Seinfelt & Paul West ovat laatineet teoksen "Final Drafts: Suicides of World-Famous Authors". Sen sisällysluettelo mainitsee seuraavat naiset: Charlotte Mew; Sara Teasdale; Constance F. Woolson; Carole Landis.