Voisitko kertoa impressionismisesta musiikista? Haluaisin myös saada joitakin hyviä ja luotettavia nettisivuja aiheesta.

Kysytty

Voisitko kertoa impressionismisesta musiikista? Haluaisin myös saada joitakin hyviä ja luotettavia nettisivuja aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

IMPRESSIONISMI MUSIIKISSA
Impressionismi (lat. impressio = vaikutelma) on taiteen suuntaus, joka vaikutti 1860-luvulta 1900-luvun alkuun.
Sanaa "impressionismi" käytettiin ensin 1800-luvun lopun ranskalaisista maalareista, joiden tärkeimmät edustajat olivat Monet ja Renoir. Värien muuttuminen kirkkaiksi ja kiinnostus sivellintekniikkaan olivat modernin taiteen lähtökohtia: taide irtautui todellisuuden orjallisesta kuvaamisesta. Runouden kehitys johti symbolismiin, paljolti miltä sanat kuulostivat lausuttuina. Valokuvauksen kehittyminen johti varsinkin muotokuvataiteen kriisiin. Tarvittiin jotain uutta, joten kuvataide suuntasi huomionsa ihmisen sisimpään. Symbolismissa näkivät niin Wagner kuin Mallarmékin musiikin rytmin ja harmonian kaiken taiteen perustana.
Debussy
1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa Ranskan kuvataiteita hallitsi siis impressionismi. Musiikissa impressionismi on perinteisesti kulminoitunut yhteen nimeen. Claude Debussy (1862-1918), joka ei tosin itse kutsunut itseään impressionistiksi vaan symbolistiksi. Hän nimitti musiikkia ”äänien ja värien taiteeksi”. Rytmiä Debussy käsitteli vapaasti, ja musiikki oli entistä riippumattomampi tahtilajista, vaikka nuoteissa käytettiinkin edelleen tahtiosoituksia. Tärkeä ominaisuus Debussylle oli äänenväri.
Orkesterimusiikissa Debussy käytti läpikuultavampia äänenvärejä kuin myöhäisromantiikan säveltäjät. Monesta näkökulmasta Debussytä voidaankin luonnehtia edelläkävijäksi. Hänen vuosina 1892-93 säveltämäänsä Faunin iltapäivää on luonnehdittu jopa modernin musiikin syntyhetkeksi. Debussyn innovaatiot ovat vaikuttaneet huomattavasti suureen osaan 1900-luvun merkittävimmistä säveltäjistä ja sitä kautta koko 1900-luvun musiikin historiaan.
Debussyn tyylin muotoutumiseen vaikuttivat monet asiat: hänen edeltäjänsä Franck ja Saint-Saëns, mutta myös hänen aikalaisensa runoilijat ja maalarit. Tyyliin kuuluvat arvoitukselliset otsikot ("Mitä länsituuli näki..., Ääniä ja tuoksuja leijuu..."), luonnon äänien muistumat ja tanssirytmit.
Impressionismin teknisiä keinoja olivat käyttäneet jo Chopin ja etenkin Liszt. Ranskalaisesta traditiosta Debussy otti hienostuneisuutensa ja antiromanttisen asenteensa. Viimeisissä teoksissaan hän palasi vielä Couperinin ja Rameaun ranskalaiseen galanttiin (myöhäisbarokin ja varhaisklassismin) perinteeseen. Toisinaan myös osaa Maurice Ravelin musiikista kutsutaan impressionistiseksi. Suomalainen esimerkki impressionistisesta sävellyksestä on Väinö Raitio: Joutsenet (The Swans), Op. 15 (1919)
Debussyn tunnetuimpia teoksia ovat Mallarmén runoon perustuva varhaisteos Prélude à l'aprés-midi d'un faune, Faunin iltapäivä (1894), Nocturnes (1899) ja La Mer (1905).
Lähteitä:
http://lansimainenmusiikkirytmi.wikispaces.com/P.+M
http://fi.wikipedia.org/wiki/1900-luvun_taidemusiikki
http://tahtipuikko.blogspot.fi/2010/03/teemana-usvainen-impressionismi…
http://www.elisanet.fi/sakari.hilden/Mt/mtp/p81impr.html
http://www2.siba.fi/historia/1900/kartta.html klikkaamalla karttaa kohdasta impressionismi, saat esille Tapani Länsiön kirjoituksen impressionismista.
http://muhi.siba.fi/xwiki/bin/view/Muhi/Taulukot klikkaamalla kohtaa Aikakausi: 1800-1910 Romantiikka, realismi -> sävellyslajit ja teokset saat kuunteluun Debussy: Pelléas et Mélisande
http://www.elisanet.fi/sakari.hilden/Mt/musa/DebFauni nuottiesimerkki: Debussy: Faunin iltapäivä
Hakusanat: impressionismi, jälki-impressionismi
1860 – 1900-luvun alussa, varsinaisesti kuvataiteen taidesuuntaus

17 ääntä

Kommentit

Iha hyva