Voisinko saada mallin perinnönjakokirjasta, joko netistä tai tiedon, mistä kirjasta sellainen löytyisi.

Kysytty

Voisinko saada mallin perinnönjakokirjasta, joko netistä tai tiedon, mistä kirjasta sellainen löytyisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Malli perinnönjakoasiakirjaan ja muihinkin asiakirjoihin löytyy esimerkiksi täältä:
http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/

151 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Siellä http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/ -sivustolla ei löytynyt sanaa "perinnönjakokirja"?

Onkohan se sitten mahdollisesti jompikumpi näistä:
-Perinnönjakosopimus eronneen puolison jälkeen, omia lapsia
-Osittainen ositus ja perinnönjako

Mainitsemistasi voi katsoa mallia perinnönjakosopimukseen oman tilanteen mukaan. Asiakirjamalleja löytyy painetuistakin teoksista kirjastoista, niistä löytää enemmän vaihtoehtoja ja ohjeitakin, esim.
Asiakirjamallit, Petri Järvensivu - Jussi Kalliala - Pekka Kolppanen - Kalle Kyläkallio - Mari Lampenius - Heikki Uotila. Alma Talent 2018 (up) ja
Juridiset asiakirjamallit, Mikko Erkkilä - Johanna Ojala - Päivi Räike. Edita 2010 (3., uudistettu painos).
Makupalat.fi-kokoelmasta löytyy sivusta perukirjoituksesta, https://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/surun-kohdatessa sekä asiakirjamalleja, https://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/asiakirjamalleja

miten jaitaa perinto perunkirjoitus on tehty.kuolinpesän lopetys omaisuus on myyty
nyt olisi rahojen jako kuka sen voi tehtä puoliso ja 3 lasta . kuka sen tekee ?

Kirjasto ei voi antaa lakineuvoja, joten kerron tässä sen verran että käy selväksi miksi kannattaa hakea lakiapua.

Jos "puolilso" on vainajan puoliso, niin ensin tehdään ositus, eli erotellaan lesken ja vainajan omaisuudet toisistaan. Se olisi kannattanut tehdä jo ennen omaisuuden myyntiä. Osituskirjan todistajiksi tarvitaan kaksi "luotettua miestä", joille on kriteerit laissa. Olisi kannattanut tehdä tämä jonkun lakimiehen tai ainakin lakia tuntevan henkilön avulla.

Sitten kun ositus on tehty ja jako on käsillä, siitä tehdään jakokirja, jossa viitatan osituskirjaan (tai perukirjaan, jos ositusta ei tarvittu) ja kerrotaan omaisuuden osista saadut myyntitulot ja miten ne jaetaan. Jakokirja, osituskirja ja perukirja toimitetaan nykyään verohallintoon säilöön (ennen jonnekin muualla, olisko ollut maistraatiin tms.). Sitten jaetaan rahat jakosopimuksen mukaisesti.

Ositukseen asti leski on yleensä se, joka pitää kirjaa kuolinpesän varoista, mutta osituksen jälkeen leski ei ole enää osakkaana kuolinpesässä, ellei leskellä ja vainajalla olllut avioehtoa ja jos vainaja ei tehnyt testamenttia, jonka perusteella leski saa jotain.

Jakokirjan yhteydessä laki ei mainitse luotettuja miehiä, mutta todistajat tarvitaan silti, sellaiset joilla ei ole saatavaa pesästä ja jotka eivät ole pesän osakkaiden läheisiä.