Otsikko
Voisiko ottaa jotku määrätyt päivät jolloin kirjasto olisi auki ? Saisi haettua luettavaa. En voi lukea E-kirjoja

Kysytty

Voisiko ottaa jotku määrätyt päivät jolloin kirjasto olisi auki ? Saisi haettua luettavaa. En voi lukea E-kirjoja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen sulkeminen aiheuttaa ymmärrettävästi meille monille hankaluuksia arkeen. Suomen hallitus on kuitenkin päättänyt sulkea myös kirjastot saadakseen koronavirusepidemian haltuun. Näin ollen kunnilla ei ole valtuuksia avata kirjastoja. Kaikenlaista kokoontumista julkisilla paikoilla tulee nyt ehdottomasti välttää.

Kirjastoissa kautta maan kuitenkin koko ajan mietitään, kuinka aineistoja saataisiin turvallisesti kuntalaisten käyttöön. Ratkaisujen löytäminen on kuitenkin vaikeaa, kun fyysisiä kontakteja tulisi voimakkaasti välttää. Tässä poikkeuksellisessa ja monia ahdistavassakin tilanteessa kirjastojen nopein ja saavutettavin ratkaisu ovat erilaiset e-aineistot. Näihin kannattaa tutustua esim. osoitteissa https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto ja http://ekirjasto.kirjastot.fi/ . Vaikka e-kirjojen lukeminen ei onnistuisi, voisi ehkä jokin muu e-aineisto olla sopivaa, esim. äänikirjat, lehdet, musiikki tai elokuvat.

Osoitteeseen https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Juttuja_ekirjastosta/Luettavaa_kuunneltavaa_ja_katseltavaa_ki(209343) on listattu erilaisia muiden tahojen tuottamia palveluita, joiden kautta kenellä tahansa on maksuton pääsy kirjallisuuden, äänitteiden ja elokuvien äärelle. Palveluissa ainakin osa sisällöstä on vapaasti käytettävissä, mutta jotkut palvelut vaativat rekisteröitymisen.