Voisiko leijona tai tiikeri elää Suomessa?

Kysytty

Voisiko leijona tai tiikeri elää Suomessa? Esim. Ilveshän selviää turkkinsa ansiosta talvesta ja kykenee lumessakin saamaan saalista. Voisiko leijona tai tiikeri kyetä samaan?

Vastaus

Vastattu

Leijonat ja Tiikerit selviävät Suomessa eläintarhoissa, mutta eivät villissä luonnossa. Syyt ovat hieman erilaiset.

Kolmården kertoo leijonistaan näin:"Lejonen på Kolmården har hela 2 hektar av yta helt för sig själva! Precis som många djur på Kolmården behöver de både fysisk och mental stimulans, vilket de får från träning. De får också utmanas på samma sätt som i naturen, exempelvis när de ska få mat. Lejonen tränas också på vissa sätt för att man ska kunna sköta om dem ordentligt.

På Kolmården hittar du lejonen i det stora Lejonhänget i Safariparken. Det är hela 2 hektar stort! Där lever de utomhus nästan hela året.

Men de har också lejonhuset, där de kan gå in under natten på vintern om det blir för kallt ute. Lejonen får en tjockare vinterpäls under vintern som gör att de kan vara utomhus även i Sverige. Men ibland kan de behöva gå in och värma sig lite!

I naturen lämnar honan flocken när hon ska föda. På Kolmården kan hon gå in i lejonhuset istället. Det finns också en speciell plats för henne att ta ut sina ungar innan de är redo att möta resten av flocken." https://www.kolmarden.com/djurpark/djur/lejon Leijonien täytyy siis välillä päästä lämmittelemään Etelä-Ruotsin ilmastossa. Suomessa ilmasto on ainakin yhtä kylmä. Leijonat tarvitsevat siis lämmitetyn suojan myös meillä.

Leijonat kyllä viihtyvät pieniä aikoja lumessa. Esim. Korkeasaaressa niitä näkee ulkoilemassa myös talvella. https://www.korkeasaari.fi/elain/aasianleijona/#fb2930cb

Tiikerit kyllä selviävät talvisissa oloissa ulkosalla, mutta ne vaativat hyvin suuren reviirin ja runsaasti riistaa. Suomessa etelän alueet ovat liian kansoitettuja ja pohjoisessa taas riistaa olisi melko niukasti. https://www.kolmarden.com/djurpark/djur/tiger ja https://www.korkeasaari.fi/elain/amurintiikeri/#fb2930cb