Voisiko ihminen joskus olla kuolematon?

Kysytty

Voisiko ihminen joskus olla kuolematon? On olemassa joku meduusa jonka nimeä en muista mutta se on biologisesti kuolematon. Jos teknologia joskus kehittyy riittävästi että voidaan 3d tulostaa loputtomasti uusia elimiä niin ainakin teoriassa kai keho ei koskaan vanhentuisi liikaa. Toisaalta ongelma olisi ehkä aivoissa koska ihminen on niissä niin ainoa keino olisi estää niiden vanheneminen tai siirtää tietoisuus uusiin aivoihin. Kuitenkin voisiko edes teoriassa ihminen olla joskus biologisesti kuolematon? Mitä ongelmia tämä mahdollisesti aiheuttaisi ja miten ratkaistaisiin ketkä tämän oikeuden saisivat ja tulisiko lisääntymisestä kiellettyä? Täydellinen ikuinen kuolemattomuus ja tuhoutumattomuus ilmeisesti on teoriassakin mahdotonta sillä käsittääkseni se vaatisi myös maailmankaikkeuden ja kaiken ikuista olemassaoloa.

Vastaus

Vastattu

Tätä kysymystä on pohdittu, varsinkin vuonna 2017; monessa yhteydessä.

Prisma Studio 2.3.2017 ""Periaatteessa telomeerien lyheneminen on ratkaistavissa ongelma. Yksinkertaisimmillaan ihmissoluihin voitaisiin rakentaa geeni, joka tuottaa telomeraasia, joka puolestaan estää telomeereja lyhenemästä. Tällainen on esimerkiksi hummereilla", maalailee bioteknologian tutkija Lauri Reuter."  https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/07/prisma-studio-elammeko-pian-500-1000-vuotta

Mikro Bitti 5.10.2017 Kertoo aikeesta siirtää tietoisuus keinokehoon. "Yksi tähän tähtäävä hanke maailmalla on ökyrikkaan venäläisen Dmitry Itskovin perustama 2045 Iniative, jonka tarkoituksena on pidentää ihmisen elinikää ja lopulta tehdä hänestä kuolematon. Hankkeessa kehitetään virtuaaliavatarta, johon ihmisen tietoisuus ladattaisiin hänen eläessään. Ihmisaivojen simulointi ei ole tehtävänä helpoimmasta päästä, joten tavoite on asetettu vuoteen 2045." https://www.mikrobitti.fi/uutiset/voiko-teknologia-tehda-meista-kuolemattomia/13a1dbcb-2cc8-3d17-9132-24980b0b2fee

Vielä ei ihmisestä voi tehdä kuolematonta millään menetelmällä. Kloonaus olisi mahdollista, mutta siinä on monia eettisiä ongelmia. Oskari Vesterisen kandidaatintutkielma.

Haluaisiko kukaan oikeasti elää tuhansia vuosia? Terveyskirjastossa pohdiskellaan aiheesta näin: " Mutta haluatko Sinä tai haluanko minä elää 200-vuotiaaksi? Yhteiskunta muuttuisi radikaalisti. Eläkeikää pitäisi nostaa jopa 100 vuodella, sillä jonkun on maksettava eläkkeet ja työttömyysmenot. Mielekästä työtä 150 vuodeksi tuskin riittäisi kaikille. Työvoima jouduttaisiin kouluttamaan uusiin tehtäviin 30–50 vuoden välein. Työpaikan ilmapiiri ummehtuisi, kun samat työntekijät istuisivat pallillaan 100 vuotta. Eteneminen työelämässä pysähtyisi, kun yhdeksänkymppinen johtaja jatkaisi hommassaan vielä 70 vuotta." https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kol00409

0 ääntä

Kommentit

On olemassa ihmisen soluja, jotka jatkavat jakautumistaan eli solukko ei kuole vikka yksittäiset solut kuolevat. Ne ovat kuitenkin syöpäsoluja, Henriett Lacksin mukaan nimettyjä HeLa-soluja, joiden avulla tutkijat ovat voineet harjoitella soluviljelmien hengissäpitoa. Tosin siinä kävi niin että HeLa-solut valtasivat kokonaan ihan liian monia muita soluviljelmiä, koska ne ovat niin elinvoimaisia, ja häiritsivät vakavaa tutkimusta. Henrietta Lacks itse ei kuitenkaan ollut yhtä onnekas vaan kuoli juuri tähän samaan syöpään.