Voinko ostaa mistä tahansa kaupan alekorista sopivan konsolipelin ja laittaa sen julkisesti pelattavaksi kirjastossamme !?

Kysytty

Voinko ostaa mistä tahansa kaupan alekorista sopivan konsolipelin ja laittaa sen julkisesti pelattavaksi kirjastossamme !?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos peliä ei lainata, näin voi mielestäni tehdä.

Jos tarkoitus on myös lainata näitä pelejä, asia on hiukan monimutkaisempi. Laki ei erikseen mainitse pelejä itsenäisenä teoslajina, joten niitä on tarkasteltava joko kirjallisina teoksina tai nykyaikana myös tietokoneohjelmina. Pohjimmiltaan tietokonepelit koostuvat kirjoitetuista koodiriveistä, mutta laki rajoittaa tietokoneella luettavissa olevan tietokoneohjelman lainaamista kirjastosta.

Suomessa ei ole varsinaista ennakkotapausta siitä, onko tietokoneella käytettävä peli "kirjallinen teos" vai lain suojaama tietokoneohjelma. Meillä on sen sijaan tekijänoikeusneuvoston lausuntoja, joiden mukaan tietokonepeli ei ole elokuvateos eikä saa suojaa sellaisena. Neuvosto on myös linjannut, että laissa tarkoitetaan tietokoneohjelmalla ns. ohjelmistotuotetta (esim. PhotoShop), ei jonkin muun sisällön käyttämiseksi tarvittavaa apuohjelmaa. Näistä linjauksista huolimatta ei ole täysin selvää, mitä tietokonepelit tekijänoikeudellisesti ovat.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että koska tietokonepeliä ei voi kiistatta pitää lain tarkoittamana tietokoneohjelmana tai elokuvateoksena, pelin lainaaminen ei ole luvanvaraista. Tämän tulkinnan mukaan kirjasto voi ostaa minkä tahansa tietokonepelin ja lainata sen asiakkaalle kirjaston kautta. Tällaista tulkintaa ei ole oikeudessa vahvistettu, joten sen laillisuudesta ei voi sanoa mitään lopullista.

Peliala on itse ollut sitä mieltä, että heidän tuotteensa vaativat lainauslupaa kirjastossa. He eivät ole kuitenkaan pyynnöstäkään toimittaneet kirjastoille juridisia perusteluja tälle näkemykselle, mikä antaa tukea sille tulkinnalle, että pelit eivät ole luvanvaraisia teoksia.

Koska pelien oikeudenhaltijoilla ei ole oikeuden päätöstä siitä, että pelien lainaamiseen tarvitaan lupa, eikä heidän puoleltaan ole esitetty edes oikeudessa kokeilemattomia perusteluja vaatimuksensa tueksi, liikutaan nähdäkseni harmaalla alueella, jolla kukaan ei varmuudella tiedä, mitä oikeusistuin tulisi päättämään.

Heikki Poroila 28.10.2012