Voinko helsinkiläisenä kaukolainata pääkaupunkiseudun kirjastoihin kuulumattomien kirjastojen aineistoa ja mitä palvelu maksaa?

Kysytty

Voinko helsinkiläisenä kaukolainata pääkaupunkiseudun kirjastoihin kuulumattomien kirjastojen aineistoa ja mitä palvelu maksaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaukolainaan voi tilata yleensä teoksia, joita ei ole lainattavissa mistään pääkaupunkiseudun kirjastosta.

Mikäli sinulla on HelMet-kirjastokortti, voit tehdä kaukolainapyynnön HelMet-palvelusivustolta löytyvällä nettilomakkeella (ks. alla oleva linkki palvelusivustolle). Kaukolainapyynnön voit tehdä myös kirjastossa käydessäsi.

Kaukopalvelulaina kotimaasta maksaa Helsingin kaupunginkirjastossa neljä euroa ja Espoon ja Vantaan kaupunginkirjastoissa seitsemän euroa.

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kaukopalvelu

1 ääntä

Kommentit

"Kaukolainaan voi tilata yleensä teoksia, joita ei ole lainattavissa mistään pääkaupunkiseudun kirjastosta."

Hyvä, jos sääntö on muuttunut. Kerran epäonnistuin halutessani kaukolainata kirjan, jota ei ollut lainattavissa lähialueelta mutta josta oli Valtionarkistossa nähtävänä käsikirjastokappale.

"Lainattavissa" on hieman huojuva termi, mutta sääntö sinänsä ei ole muuttunut. Jos teos kuuluu jonkin pääkaupunkiseudun kirjaston kokoelmaan, mutta ei ole juuri nyt lainattavissa, kun vaikkapa kaikki 37 nidettä ovat lainassa, niin sitä ei voida tilata kaukolainaksi.
Jos etsitty teos on täällä vain käsikirjastokappaleena, niin yritämme löytää sen kaukolainaksi muualta. Useinhan arkistojen ym. käsikirjastot on tarkoitettu pelkästään tutkijoille, ja se rajaa käyttöoikeuksia.

Kaukopalvelua ei voi kuitenkaan käyttää paikallisten varausjonojen ohittamiseen. Jos teos on lainassa, niiin normaali varaus on silloin oikea menettelytapa. Kaukopalvelusäännöistä on sovittu valtakunnallisesti ja kokonaisuuden kannalta on mielekästä, että eri kirjastot toimivat yhteisten pelisääntöjen mukaan.
Kurssikirjat poikkeavat tästä kuviosta: jos asiakas opiskelee muualla, esim. Itä-Suomen yliopistossa, niin hänelle voidaan tilata kurssikirja kaukolainaksi, vaikka kirjaa on myös Helsingin seudun kirjastoissa.

Asiakaskommentti (18. syyskuuta 2014 19:25) täsmennettynä:

"Kaukolainaan voi tilata yleensä teoksia, joita ei ole lainattavissa mistään pääkaupunkiseudun kirjastosta." Hyvä, jos sääntö on muuttunut. Kerran epäonnistuin halutessani kaukolainata kirjan, joka ei ollut lainattavissa lähialueelta eikä kuulunut minkään YTV-alueen kaupunginkirjaston kokoelmiin mutta josta oli Valtionarkistossa nähtävänä käsikirjastokappale. Olin todennut, että teos oli hyllyssä eräissä muissa kaupunginkirjastoissa Uudenmaan ulkopuolella. Pyrkimys oli saada syventyä kirjaan kotona, ei ohittaa varausjonoja - joita ei ollut.