Voinko hakea verkkopalvelun kautta yksittäisen laulun tai kappaleen nuotin ja tulostaa sen itse kotikoneella? Nyt yrittäessäni hakea nuottia kappaleen nimellä,…

Kysytty

Hei,
voinko hakea verkkopalvelun kautta yksittäisen laulun tai kappaleen nuotin ja tulostaa sen itse kotikoneella? Nyt yrittäessäni hakea nuottia kappaleen nimellä, helmet-hakutuloksena näkyy kirja/kirjat, jossa ko. nuotti on, mutta ei tällaista "yksittäistä hakutulosta" nuotista pdf:nä jonka saisi tulostumaan.
Haeskelen syksyn alkaville laulutunneille "etukäteismateriaalia" eli useampaa nuottia, ja matkaa kirjastoihin on nyt loma-aikaan hankala tehdä....Onko siis tapaa muutoin kuin käymällä kopioimassa kirjastossa?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot.fi:n sivustolla (https://www.kirjastot.fi/) on aika kattava musiikki-osasto, joka saattaa olla hyödyllinen.  Sieltä löytyy eri musiikkipalveluja, joihin kannattaa tutustua. Yksi niistä on musiikkikirjastot.fi (https://www.musiikkikirjastot.fi/). Linkki löytyy myös kirjastot.fi:n kotisivun musiikki-välilehdestä.

Musiikkikirjasto.fi:n sivulla on ”Kuuntele musiikkia”-välilehti. Jos avaat sen, löydät vielä toisen linkin ”Nuotteja netistä, äänitteitä verkosta”(tässä on suora linkki: https://www.musiikkikirjastot.fi/kuuntele-musiikkia/digitoidut-nuotit-ja-aanitteet/) Sieltä löytyy lista tietokannoista, joissa on saatavilla muun muassa pdf-muodossa olevia nuotteja. Eli kannattaa tutustua näihin.

Toki voit myös etsiä tiettyä nuottia suoraan googlen avulla. Voit kirjoittaa kyseisen nuotin nimen googlen hakukentälle ja lisätä sen perään ”pdf”. Tällä tavalla kyseiset nuotit saattavat löytyä nopeammin.