Voin äänestää eduskuntavaaleissa vain oman vaalipiirini ehdokkaita. Miten ulkomailla asuvat suomalaiset? Voivatko he äänestää ihan ketä tahansa koko maan…

Kysytty

Voin äänestää eduskuntavaaleissa vain oman vaalipiirini ehdokkaita.
Miten ulkomailla asuvat suomalaiset? Voivatko he äänestää ihan ketä tahansa koko maan ehdokkaista?

Vastaus

Vastattu

Eduskuntavaaleissa ulkosuomalaisen vaalipiiri määräytyy sen mukaan, mihin vaalipiiriin hänen väestökirjapitokuntansa kuuluu. Väestökirjanpitokunta taas on yleensä se kunta, jossa ulkosuomalainen on viimeksi Suomessa asuessaan asunut. Ulkosuomalaisen äänioikeutetun vaalipiiri mainitaan hänelle lähetetyssä äänioikeusilmoituksessa ja sitä voi tarvittaessa tiedustella Digi- ja väestötietovirastosta.

Jos Suomen kansalaisella ei ole ollut kotikuntaa Suomessa, hänen kotikuntansa määräytyy kotikuntalain 6 a §:n mukaisesti.

Ulkosuomalaisten äänestäminen - Vaalit

2 ääntä

Kommentit

ulkosuomalaisen vuosipaivapisteet ja haastattelukysymykset loytyvat usein lisenssien tai muiden lupien kautta. MAYDAY elikka tyovaen juhla 1. May - !. Toukokuuta, on usein juhlana hyvin kaytetty