Voimmeko ottaa kirjaston kotiseutukokoelmaan (=ei lainaukseen) tulosteen diplomityöstä, joka on vapaasti saatavana yliopiston sähköisten julkaisujen…

Kysytty

Voimmeko ottaa kirjaston kotiseutukokoelmaan (=ei lainaukseen) tulosteen diplomityöstä, joka on vapaasti saatavana yliopiston sähköisten julkaisujen järjestelmässä maininnalla "Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten kysyjän viittaus tuon sähköisen julkaisun yhteydessä olevaan tekijänoikeudelliseen tiedotteeseen kertoo, sen voi "tulostaa" (tarkoittaa myös pysyvän kopion tekemistä) vain henkilökohtaista käyttöä varten. Kirjastossa kotiseutukokoelmaan tehtävä kopio ei ole koskaan henkilökohtaista käyttöä, joten lähtökohtaisesti tällaisen kopion tekemiseen täytyy saada tekstin tekijän lupa.

Jos kirjasto ei voi tai halua lupaa hankkia, voidaan kokoelmaan liittää itse julkaisun sijasta A4-arkki, jossa on julkaisun bibliografiset tiedot ja linkki sähköiseen julkaisujärjestelmään.

Heikki Poroila