Voiko yksi- ja kaksikyttyräinen kameli pariutua keskenään ja montako kytttyrää mahdollisilla jälkeläisillä näin ollen olisi?

Kysytty

Voiko yksi- ja kaksikyttyräinen kameli pariutua keskenään ja montako kytttyrää mahdollisilla jälkeläisillä näin ollen olisi? Kiitokset jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Dromedaari (Camelus dromedarius) ja kaksikyttyräinen kameli (Camelus bactrianus) voivat pariutua keskenään ja saada lisääntymiskelpoisia jälkeläisiä. Dromedaari-kameli-ristetyksiä tuotetaan nykyään Kazakstanissa, Turkmenistanissa ja Usbekistanissa kantojuhdiksi sekä Turkissa kilpailijoiksi uroskamelien painikisoissa. Ensimmäisen polven risteytyksellä on yksi kyttyrä, mutta se on muodoltaan pidempi kuin puhtaalla dromedaarilla.

Lähde ja lisätietoa:

Dioli, Maurizio: Dromedary (Camelus dromedarius) and Bactrian camel (Camelus bactrianus) crossbreeding husbandry practices in Turkey and Kazakhstan: An in-depth review. Luettavissa verkossa: https://pastoralismjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s13570-020…