Voiko vuoden 1920 sanomalehdistä otettuja leikkeitä (yritysten mainoksia, juttuleikkeitä) julkaista painetussa kirjassa.

Kysytty

Hei
Voiko vuoden 1920 sanomalehdistä otettuja leikkeitä (yritysten mainoksia, juttuleikkeitä) julkaista painetussa kirjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeus suojaa sekä lehtiartikkeleita että (teostasoisia) valokuvia ja se on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta. Lehdissä oikeudet voivat olla myös lehden kustantajalla. Käyttölupaa kannattaa kysyä asianomaisilta sanomalehdiltä.

Tekijänoikeuslaki:

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404