Voiko vegaanit syödä sieniä? Jos ei niin mikä termi kuvaisi parhaiten henkilöä joka on muuten vegaani mutta syö sieniä? Vai onko silloin vaan sekasyöjä?

Kysytty

Voiko vegaanit syödä sieniä?
Jos ei niin mikä termi kuvaisi parhaiten henkilöä joka on muuten vegaani mutta syö sieniä? Vai onko silloin vaan sekasyöjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vegaanilla tarkoitetaan kasvissyöjää, joka ei käytä ravinnossaan mitään eläinperäisiä raaka-aineita tai tuotteita, joissa näitä on käytetty. Tämä käsittää lihan lisäksi siis myös eläinten "valmistamat" tuotteet, kuten maidon ja munat, ja esimerkiksi hunajan.

Vegaaniin ruokavalioon kuuluvat monipuolisesti muun muassa erilaiset viljavalmisteet, kasvikset, hedelmät, marjat, pähkinät, ravintorasvat sekä kasviperäisistä raaka-aineista valmistetut elintarvikkeet, kuten nyhtökaura, soijakerma ja riisimaito.

Sienet kuuluvat kasviperäisen ravinnon piiriin, joten ne kuuluvat vegaaniin ruokavalioon.

Lisätietoa löytyy esimerkiksi Vegaaniliiton sivuilta:

https://vegaaniliitto.fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen/

3 ääntä

Kommentit

Sen verran täytyy vastausta täydentää, vaikka kysymys koskikin vain ravintopuolta, että vegaani ei käytä myöskään mitään eläinperäisiä materiaaleja, kuten villaa, silkkiä tai nahkaa. Vegaani ei myöskään tue palveluja, joissa eläimiä riistetään.