Otsikko
Voiko vanhuuteen kuolla vai onko taustalla AINA joku diagnoosi/syy, mihin ihminen lopulta kuolee?

Kysytty

Voiko vanhuuteen kuolla vai onko taustalla AINA joku diagnoosi/syy, mihin ihminen lopulta kuolee?

Vastaus

Vastattu

Vanhuuskuolema on ensisijaisesti biologi­nen käsite, joka on erotettava käsitteellisesti vanhuksen kuolemasta.
Kun elimistön rappeutuminen etenee riittä­vän pitkälle, yksilö kuolee.
Termi hauraus­raihnausoireyhtymä kuvaa tätä kuolemaa edeltävää tilannetta.Vanhuus ei ole sairaus, mutta kuolema on väistämätön. Ikääntyvät kudokset ovat yhä enemmän
alttiina lukuisille vanhuuteen liittyville kroo­nisille sairauksille, kuten sydän­ ja verisuoni­
taudeille, aivohalvauksille, syövälle ja demen­tialle.Sairauksien kehittymisjärjestyksen aikatau­luun vaikuttavat yksilön perintötekijät, elin­
ympäristö ja elintavat.
Hauraus­raihnausoireyhtymällä (HRO) tarkoitetaan biologiseen ikääntymiseen liitty­vää yleistä terveydentilan heikkoutta. Sitä ei voida suoraan liittää diagnosoituun sairauteen.
HRO:ää potevien elimistön stressinsietokyky on heikentynyt, mikä lisää muun muassa va­jaatoimintojen ja kuoleman riskiä. Stressin­siedon heikentymisen taustalla on useiden elinjärjestelmien, kuten lihaksiston, luuston, verenkierron sekä hormoni­ ja immuunijärjes­
telmän, reservien vähentyminen. Kun elimis­tön rakenteiden ja toimintojen heikkenemi­nen etenee riittävän pitkälle, yksilö kuolee. Hyvin vanhana seurausta monen elinjärjestelmän vähittäisestä saman­ aikaisesta pettämisestä ennemmin kuin yhdes­tä nimenomaisesta taudista. Silloin elämänlan­gan katkaisee tavallisimmin keuhkokuume tai aineenvaihdunnan häiriöistä tai sydänlihaksen verenkierron vajavuudesta seuraava rytmihäiriö.

Lähde: Konsensuslausuma 2014
Vanhuuskuolema