Voiko vanhoja Ilta-Sanomia ja Hesaria lukea vain Pasilan kirjastossa ? Eikö voi sähköpostitse saada tiettyjä artikkeleita ? Ovatko ne pdf vai mikrofilminä ?…

Kysytty

Voiko vanhoja Ilta-Sanomia ja Hesaria lukea vain Pasilan kirjastossa ?
Eikö voi sähköpostitse saada tiettyjä artikkeleita ?
Ovatko ne pdf vai mikrofilminä ?
Voiko mikrofilmistä printata tai saada valokopion ?
Eikö Espoon Viherlaakson kirjaston kautta voisi jotenkin lukea näitä mainitsemiani ? Kyseessä ovat lehdet alkaen 1950-luvulta.

Vastaus

Vastattu

Vanhoja Helsingin Sanomia on luettavissa kirjastoissa HS Aikakone -palvelussa ja Ilta-Sanomia mikrofilmeinä Pasilan kirjastossa. Myös Helsingin Sanomat on mikrofilmattu.

Pasilan kirjastossa on käytössä digitaalinen mikrofilmien lukulaite. Laitteella voi skannata mikrofilmattuja lehtiä ja tallentaa tiedostoja pdf- ja jpeg-muodossa muistitikulle. Mikrofilmatuista lehdistä voi ottaa kopioita, joiden hinta on 0,50 €/kpl ja koko A3. Laitteessa ei ole internet-yhteyttä. Lukulaitteen voi varata Varaamosta. Sähköpostitse artikkeleja ei lähetetä.
https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttuja_kirjastosta/Lehdet_mikrofilmit_tietokoneet(27239)

Viherlaakson kirjastossa on myös käytössä HS Aikakone –palvelu.