Otsikko
Voiko suomalaisia järvisimpukoita syödä? Miten valmistetaan? Keittokirjojen ohjeissa mainittu tuoreet simpukat, ei lajeja. Eläintieteen kirjoissa ei tietoa…

Kysytty

Voiko suomalaisia järvisimpukoita syödä?
Miten valmistetaan? Keittokirjojen ohjeissa mainittu tuoreet simpukat, ei lajeja. Eläintieteen kirjoissa ei tietoa. Katsottu Alta Vista ja Ihmemaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kai Westman ja Pia Westman kirjoittavat artikkelissaan "Simpukat - herkulliset vesien elävät" seuraavaa:
"Rannikoillamme tavattavaa sinisimpukkaa, kuten muitakaan maamme yhteensä 30 simpukkalajia, ei meillä pyydetä eikä viljellä syötäväksi niiden pienuuden tai väitetyn huonon maun vuoksi." (Suomen kalankasvattaja 1988: 4 s. 20-21)

Asiasta voi tiedustella mahdollisesti lisää Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselta http://www.rktl.fi

25 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Aivan hyviä ovat järvisimpukat. Vaativat 2-3 päivän liotuksen puhtaaksi harjattuna, vettä vaihtaen kolme kertaa päivässä etteivät maistu mudalle. Ihan niin kuin kaik simpukat. Sitten kokki Kolmosen ohjeen mukaan keittäminen. Keittämisen jälkeen heitin pannulle, paistoin hetken ja laitoin viini-valkosipuli-kerma -kastikkeen, ja todella hyvää oli. Ovat isoja ja koostumus murean pehmeä. Nämä simpukat olivat Kanta-Hämeestä, pienestä Vääriä -järvestä nostettuja.