Voiko saada listan englanninkielisistä yleisimmistä sairauksista jostakin?

Kysytty

Voiko saada listan englanninkielisistä yleisimmistä sairauksista jostakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten sairastamisesta kertoo Suomen tilastollinen vuosikirja 2013, Statistisk års-bok för Finland 2013, Statistical yearbook of Finland 2013 (Tilastokeskus, 2013). Luvussa nro 551 ”Yleis- ja keskussairaaloista poistuneet potilaat tautipääryhmittäin 2009-2012” suurimmat hoitopäiväluvut ovat 1000 asukasta kohti vuonna 2012 olleet:
Verenkiertoelinten sairaudet Diseases of the circulatory system 1 955 463
Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöt Mental disorders 1 357 813
Hermoston sairaudet Diseases of the nervous system 957 739
Vammat, myrkytykset ja eräät muut ulkoisten syiden seuraukset
Injury andpoisoning 957 594
Kasvaimet Neoplasms 767 943
Hengityselinten sairaudet Diseases on the respiratory system 758 238
Tuki- ja liikuntaelinten sekä sidekudosten sairaudet
Diseases of the musculoskeletal system and connective tissue 441 566
Ruuansulatuselinten sairaudet Diseases of the digestive system 380 278
Virtsa- ja sukupuolielinten sairaudet Diseases of the genitourinary system 328 172
Tartunta- ja loistaudit Infectious and parasitic diseases 302 656
Asiaa voi tutkia myös Tilastokeskuksen internetsivulla:
http://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_terveys_en.html
(Sivun oikeasta yläkulmasta voi vaihtaa kielen På svenska, In English)
Causes of death, 2013:
Diseases of the circulatory system
Neoplasms
Dementia, Alzheimer's disease
Accidents (excl. accidental poisoning by alcohol)
Alcohol related diseases and accidental poisoning by alcohol
Diseases of the respiratory system
Suicides
Other causes of death
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL antaa myös tilastotietoja
http://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/sairastavuus
Sivulla sanotaan:
” Merkittäviä väestön toimintakykyä heikentäviä ja ennenaikaista kuolleisuutta aiheuttavia sairausryhmiä ovat krooniset kansantaudit eli sydän- ja verisuonisairaudet, hengityselinten sairaudet, syövät, tuki- ja liikuntaelinten sairaudet, mielenterveyden häiriöt sekä nopeasti yleistyvä diabetes.” (Kielen voi vaihtaa yläkulmasta IN ENGLISH)
Kansantaudeista löytyy lisätietoja THL:n sivultahttp://www.thl.fi/en/web/chronic-diseases
Englanninkielisiä lääketieteen termejä voi vielä tutkia netissä sivulla
Health Information Translations
https://www.healthinfotranslations.org/language/english/904907/
Kirjastossa termejä voi tutkia kirjasta
Lääketieteen termit : Duodecimin selittävä suursanakirja (Duodecim, 2007)