Voiko raa´an kuoritun perunan pakastaa? Esimerkiksi voiko perunat viipaloida / suikaloida ja laittaa pakkaseen valmiiksi odottamaan päivää, kun on aika tehdä…

Kysytty

Voiko raa´an kuoritun perunan pakastaa?
Esimerkiksi voiko perunat viipaloida / suikaloida ja laittaa pakkaseen valmiiksi odottamaan päivää, kun on aika tehdä perunalaatikkoa tms.?

Vastaus

Vastattu

Aivan kaikki ei sovellu pakastettavaksi, ainakaan käsittelemättä. Monen tuotteen rakenne kärsii pakastuksen ja sulatuksen vuoksi, niin kuin juuri raa'an perunan tai muiden tuoreiden juuresten. Tuoreiden yrttien lailla niitä kuitenkin voidaan pakastaa, kun ne on ensin ryöpätty eli kiehautettu vedessä ja sen jälkeen nopeasti jäähdytetty.

Toiset perunalajikkeet sopivat myös pakastettavaksi paremmin kuin toiset. Paras lajike pakastettavaksi on vastanostettu tasakokoinen 'Siikli'. Pakastusta varten perunat ensin pestään ja laitetaan veteen kiehumaan pariksi minuutiksi. Sitten perunat jäähdytetään nopeasti kylmän veden alla ja niiden annetaan kuivahtaa. Lopuksi perunat pakastetaan annospusseissa.

Lähteet:
Ilkka Isotalo & Santeri Vuosara, Säilö & kokkaa : herkullisia makuja ympäri vuoden
Anne Paalo, Peruna

13 ääntä

Kommentit

Kysyttiin nimenomaan, voiko uutta perumaan pakastaa suikaleina tai siivuina ?Kuinka jatkokäsittelyä ja kypsyminen ?