Voiko putoavalta esineeltä hypätä ylöspäin, esimerkiksi isolta putoavalta kiveltä toiselle? (näin tehdään piirretyissä, elokuvissa ja videopeleissä) -Kun…

Kysytty

Voiko putoavalta esineeltä hypätä ylöspäin, esimerkiksi isolta putoavalta kiveltä toiselle? (näin tehdään piirretyissä, elokuvissa ja videopeleissä)
-Kun hyppää ylöspäin niin jalat aiheuttavat putoavaan esineeseen voiman (ja putoava esine jalkoihin saman suuruisen voiman [Newton III], mikä aiheuttaa kiihtyvyyden muutoksen).
-Putoamiskiihtyvyys on maanpinnalla 9,81m/s^2.

On helppo ajatella, että se olisi mahdollista jos hyppääjä pystyisi aiheuttamaan suuremman kiihtyvyyden muutoksen ylöspäin. 80kg painavalla henkilöllä tämä tarkoittaisi yli 785N voimaa.
Mutta... Jos hyppääjä ponnistaa putoavasta kivestä, niin hän samalla työntää kiveä alaspäin.
Ja... Mitä suuremman voiman hän jaloillansa kohdistaa kiveen, ja täten hidastaa omaa putoamistaan, sitä nopeammin kivi putoaa hänen jalkojensa alta.
Ongelmahan on siis siinä, että kiven ja hyppääjän nopeus ja liikemäärä ovat toistensa suhteen on 0, vaikka molemmilla onkin nopeutta maan suhteen.

Eli kysymys muotoutuu täten muotoon: Pystyykö vapaassa pudotuksessa oleva kivi aiheuttamaan hyppääjään tukivoiman, joka kumoaisi gravitaation aiheuttaman voiman; Vai muodostavatko jalkojen kiveen kohdistama kiihtyvyys alaspäin ja kiven jalkoihin kohdistama kiihtyvyys ylöspäin jonkinlaisen nollavoima resultanttivektorin (summavektorin), jossa voiman lisäys ei muuta hyppääjän liiketilaa, vaan kiven nopeampi putoaminen jalkojen alta kompensoi hyppääjän jalkoihin kohdistuvaa voiman määrää? Eli impulssi pysyisi samana ja vain vaikutusaika minkä aikana hyppääjä kerkeää saavuttamaan tietyn keskimääräisen voiman muuttuisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

näyttäisi siltä, että kyseinen hyppy ei ole mahdollinen fysiikan lakien mukaan. Eli hyppääjä ei pysty muodostamaan sellaista voimaa, millä hän saisi ponnistettua itsensä ylöspäin.

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100419130044AATd18q

http://www.quora.com/Can-someone-jump-from-falling-objects-towards-anot…

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_fall

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos ihminen on hississä, joka putoaa holtittomasti alas päin, voiko hän hypätä ylöspäin, ennen kuin hissi törmää lattiaan ?

Myytinmurtajat jossain jaksossa testasivat tätä hissijuttua. Oli vaikea toteuttaa ja siksi en ihan tarkkaan muista mihin lopputulokseen päädyttiin, mutta törmäysnukke ei muistaakseni selvinnyt "hengissä".