Julkkiksia käsittelevät palstamillimetrit?

Kysytty

Voiko poliitikkojen ja "ns. julkkisten" asioita ja kommentteja käsittelevät palstamillimetrit määrittää jostakin lähteestä, jotta pystyisi laskemaan ko. henkilön aiheuttaman ympäristöjalanjäljen kaadettujen metsien muodossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellaista lähdettä ei varmastikaan ole, sillä tietääkseni mikään palvelu ei laske artikkelien palstamillimetrejä aiheiden mukaan. Missään palvelussa ei edes ole kaikkia Suomessa ilmestyviä sanomalehtiä paitsi Kansalliskirjastossa, jossa sielläkin lehdet ovat varastoituina eivätkä sellaisessa muodossa, että niistä voisi laskea palstamillimetrejä muuten kuin selaamalla joka lehden käsin. Fennica-tietokannastakaan ei saa edes lehtien sivumääriä, palstojen pituuksista puhumattakaan.

Ongelmaksi tulisi myös sen määrittäminen, milloin jutun laskettaisiin käsittelevän julkkiksia. Riittäisikö, että julkkiksen nimi mainittaisiin? Vai pitäisikö koko jutun käsitellä julkkista? Laskettaisiinko kirjailijan kirjaa arvosteleva juttu mukaan, jos siinä sivutaan myös itse kirjailijaa?

Tällaisesta voisi lähinnä tehdä karkeita arvioita. Siihen ehkä riittäisi joidenkin sanomalehtien kerääminen, niiden käyminen läpi ja jonkinlainen yleistyksen tekeminen siitä, miten paljon julkkiksia käsitellään niissä. Meillä ei kuitenkaan tämän palvelun puitteissa ole mahdollista tehdä sellaista.