Voiko pesänselvityksessä syntyvään perukirjaan kirjata pesän ilmoittajia useampia kuin yksi? Meidän tilanteessa pesän omaisuudesta, veloista yms. paras tieto…

Kysytty

Voiko pesänselvityksessä syntyvään perukirjaan kirjata pesän ilmoittajia useampia kuin yksi?

Meidän tilanteessa pesän omaisuudesta, veloista yms. paras tieto on kolmella henkilöllä. Tuntuisi oudolta, että vain yksi antaisi valaehtoisen vakuutuksen sellaisista seikoista, minkä oikeellisuudesta ei ole varma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pertti Purosen Näin teen perukirjan itse (2008, s. 16) mukaan perunkirjoituksessa jonkun on toimittava pesän ilmoittajana. Hänen antamiensa tietojen perusteella laaditaan omaisuusluettelo. Lain mukaan pesän ilmoittaminen kuuluu sille, joka hoitaa pesän omaisuutta tai on sen tilaan muuten parhaiten perehtynyt. Käytännössä tämä ilmoittaja on yleensä leski tai pesän osakas. Vaikka pesän ilmoittaakin erityinen pesän ilmoittaja, muillakin on oikeus kirjauttaa omat pesää koskevat merkitykselliset tietonsa perukirjaan. Perunkirjoituksen toimittajan vallassa on lopullisesti ratkaista, mitä hän haluaa perukirjaan.
Pesän ilmoittajan on merkittävä perukirjaan valaehtoinen vakuutuksensa, että hänen perunkirjoitusta varten antamansa tiedot ovat oikeat eikä hän tahallisesti ole jättänyt mitään ilmoittamatta. Häntä voidaankin vaatia valallaan vahvistamaan vakuutuksensa paikallisessa käräjäoikeudessa. Käytännössä tämä on erittäin harvinaista.