Voiko oleskelulupahakemuksen päätöstä odottava ulkomaalainen saada kirjastokortin?

Kysytty

Voiko oleskelulupahakemuksen päätöstä odottava ulkomaalainen saada kirjastokortin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oleskelulupaa tai turvapaikkaa odottava voi saada Helmet kirjastokortin, koska hänellä on osoite suomessa.

Lisäksi hän tarvitsee kuvallisen henkilöllisyystodistuksen (passi, ajokortti, henkilökortti) tai vastaanottokeskuksen antaman henkilökortin.

Koska hänellä ei vielä ole suomalaista sosiaaliturvatunnusta, on kortti voimassa korkeintaan vuoden kerrallaan.

"Ensimmäinen kirjastokortti on maksuton. Kortin saat, kun ilmoitat osoitteesi ja esität kirjaston hyväksymän voimassaolevan henkilötodistuksen, jossa on valokuva ja henkilötunnus. Kirjastokortin myöntämiseen tarvitaan Suomessa oleva osoite. Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, kirjastokorttisi on voimassa vuoden kerrallaan." https://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Helmetkirjaston_kayttosaannot(37540)

2 ääntä

Kommentit

Suomalainen sosiaaliturvatunnus?
Käyttösäännöistä ei tuollaista löydy. Katsooko kirjasto, että ulkomaalaisille kirjaston käyttö on SOSIAALITURVA-asia?