Voiko muiden maiden lipuilla liputtaa Suomessa?

Kysytty

Voiko muiden maiden lipuilla liputtaa Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jari P. Havian ja Pentti J. Mäntysen Liputusopas : tietoa liputuksesta ja lipuista (Tallinna-kustannus, 1988) opastaa kansainvälisestä liputtamisesta seuraavasti:

"Suomessa noudatetaan periaatteessa kansainvälisiä liputustapoja. Kansainvälisessä liputuksessa isäntämaan lippu asetetaan arvokkaimpaan asemaan. Vieraan valtion lipulle osoitetaan samanlaista arvonantoa kuin omalle lipullemme. Siksi Suomessa isäntämaan lippu ei ole muita lippuja suurempi. Eri maiden lippujen korkeus- ja pituussuhteet vaihtelevat. Lipun koko määräytyy siten, että lipun salkoreunan korkeus on kaikilla lipuilla sama. Lippusalot ovat rivistössä saman korkuisia. Isäntämaan lippua ei aseteta muita korkeampaan salkoon."

"Yleisessä liputuksessa eri maiden lipuilla yhteisöt ja yritykset käyttävät yksinomaan kansallislippuja. Liputusta järjestettäessä on aihetta varmistaa, että kaikki eri valtioiden liput ovat samaa lajia. Lippurivistöön ei saa sijoittaa sekaisin kansallis-, kauppa-, valtio- tai muita lippuja. Suomessa eri valtioiden lippuja ei aseteta samaan salkoon allekkain."

"Ulkomaalaiset voivat liputtaa Suomessa omien maidensa lipuilla liputus- ja merkkipäivinään."

44 ääntä

Kommentit

USAssa ja Kanadassa saa liputtaa joka päivä 24 hrs. päivässä. Onko tälle käytännölle estettä Suomessa ?

Helsingin rautatieaseman lipputangossa liehuu Ukrainan lippu ilman rinnakkaista Suomen lippua. Onko se Suomen liputusmääräysten vastaista?
Mikä on seuraamus liputusmääräaysten rikkomisesta?

Sisäministeriön sivulla todetaan, että Lippujen arvojärjestyksessä Suomen lipun pitää olla ensimmäisenä. Ilmeisesti Suomen kunnissa liputetaan nyt lainvastaisesti. Näin ainakin Kangasalla, jossa kaupungintalon salossa on vain Ukrainan lippu.

Vain kun Suomen lippu on salossa.
Kun ei liputa Suomen lipulla, toisen itsenäisen maan lipun saa laittaa arvokkaimmalle paikalle. Tämä ei poikkea muista vähempiarvoisista lipuista kuten liitto-, osavaltioliput, kansainväliset järjestöt (YK, SPR, Olympia yms.), alueelliset (EU), heimo (Saame), läänit ja maakunnat, kansalliset järjestöt ja yhdistykset, yritysliput, omat viirit yms. Ei niidenkään kanssa tarvitse laittaa Suomen lippua.

Kysymys koski vieraan valtion lipulla liputtamista yksi eli siten, ettei vieressä ole Suomen lippua yhtä arvokkaassa paikassa. Vastaus ei kattanut tätä tilannetta.

Helsingin Kalliossa kaupungin virastotalon alueella on Ukrainan lippu liehumassa päivin öin. Kolme lipputankoa vierekkäin, Ukrainan lippu keskellä ja reunimmaiset salo tyhjinä,
Olen suomalaisena hämilläni.

Jos joku vetäisi Venäjän lipun salkoon, niin viranomaiset repisivät sen alas. Liputuskin on nykyään täysin politisoitunut, eikä mitään muita sääntöjä tarvitse noudattaa.

Ranskan vaaliuutisissa 10.4. oli kuvia äänestyspaikoista eri puolilta Ranskaa ja muistakin maista (suurlähetystöt äänestyspaikkoina). Näkyi tutuksi tulleita sini-keltaisia lippuja.

Emmekö me voisi muuten osoittaa myötätuntoa Ukrainalaisille. Lippukulttuuri pitäisi olla arvokas huomioiminen ja jos halutaan kunnioittaa Ukrainalaisia niin Suomenlippu viereen ja liputusaikojen mukaan. Ei mitään ympärivuorokautisia liputuksia.