Voiko minisikani saada afrikkalaisen sikaruton venäläisestä säilykelihasta? Onko säilykelihan tuonti Venäjältä kiellettyä?

Kysytty

Voiko minisikani saada afrikkalaisen sikaruton venäläisestä säilykelihasta? Onko säilykelihan tuonti Venäjältä kiellettyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suositus on, että matkailijat välttäisivät kaikkien sian- tai villisian lihaa sisältävien lihatuotteiden yksityistä tuliais- ja matkaevästuontia maista, joissa on todettu afrikkalaista sikaruttoa.

Useissa Suomen naapurimaissa ja monissa Euroopan maissa esiintyy afrikkalaista sikaruttoa. Tautia on sioissa ja/tai villisioissa mm. Venäjällä, Ukrainassa, Valko-Venäjällä, Moldovassa, Georgiassa ja Kiinassa sekä EU:n alueella mm. Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Tšekissä, Unkarissa, Romaniassa, Bulgariassa, Belgiassa ja Italian Sardiniassa. Afrikkalaista sikaruttoa ei ole koskaan tavattu Suomessa. Tauti leviää raakojen ja riittämättömästi kuumennettujen lihatuotteiden ja viruksella saastuneiden tavaroiden välityksellä. Afrikkalainen sikarutto on sikojen, villisikojen sekä minisikojen helposti leviävä, tappava verenvuotokuumetauti, joka ei tartu ihmiseen. ASF-virukseen ei ole olemassa rokotetta eikä hoitokeinoa. Tauti on suuri taloudellinen uhka Suomen sikataloudelle ja lihateollisuudelle.

Lähteenä on käytetty Ruokaviraston ohjetta elintarvikkeiden yksityisen tuonnin rajoituksista

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/julkaisut/esitteet/elaimet/yksityinen_elintarvtuonti_laaja.pdf

Onko säilykelihan tuonti Venäjältä kiellettyä?

Ruokaviraston vastaus:

Vastaus on, ei tuoda. Lihan tuonti on erittäin rajattua Venäjältä. Ainoat sallitut alkuperäalueet ovat Murmanskin alue ja Jamalo-Nenetsian autonominen piirikunta Komission asetuksen 2010/206 mukaan. Venäjällä on muutama tuotantolaitos, josta EU on sallinut lihan tuonnin. Eläinlajillakin on merkitystä, sallittuja lajeja ovat sorkkaeläimet, POISLUETTUNA nauta, sika lammas ja vuohi. Käytännössä tämä rajoittaa tuonnin hirvieläimiin, joista poronlihaa tuodaan, mutta ei säilykkeinä. Liitän tähän terveystodistusmallin, jossa luetellaan ehdot, jonka lihan on täytettävä, että sen voi tuoda EU:n alueelle (terveystodistusmalli löytyy komission asetuksesta 206/2010 liitteestä II, linkki asetukseen alla)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:02010R0206-20170701&qid=1564640041721&from=FI