Voiko marsulle syöttää mansikoita, herneitä ja maissia?

Kysytty

Voiko marsulle syöttää mansikoita, herneitä ja maissia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voi. Kuiva heinä on marsun perusravintoa. Marsulle luonnollista ja terveellistä ravintoa ovat myös vihannekset ja tuorerehu. On myös huolehdittava, että marsu saa ravinnostaan C-vitamiinia; sitä se ei pysty itse tuottamaan. Sopivaa syötävää ovat omena, banaani, päärynä, mansikat, greippi, hunajameloni, kiivi, mandariini, appelsiini, vesimeloni, viinirypäleet, sitruuna, kukkakaalin lehdet jne. Eläinkauppojen valmisseos (marsun väkirehu) sisältää vehnää, kauraa, maissia, maapähkinöitä ja auringonkukansiemeniä. Marsujen kuivarehu sisältää kauraa, maissia, vehnää, herneitä ja papuja. Kannattaa perehtyä marsulle sopivaan ravintoon jonkin kirjan avulla, esim. Kanit ja marsut / David Alderton; Marsut / Katrin Behrend.

60 ääntä
Asiasanat

Kommentit

muuten oikein mutta marsuille ei saa syöttää sitrushedelmiä ja tuossa lukee että on huolehdittava että marsu saa ravinnostaan c-vitamiiia koska se ei pysty tse tuottamaan sitä, sanoit myös marsu ei pysty tuottamaan itse c-vitamiinia se on totta ja että pitää huolehtia että saa sitä ravnnosta, mutta marsuhan ei pysty itsetuottamaan c-vitamiinia edes hedelmistä vaikka niissä sitä olisi vaan se pitää annostella pulverina tai nesteenä ruokaan tai veteen jota saa esim eläinkaupoista

Marsu ei pysty itse tuottamaan c-vitamiinia, mutta se pystyy käyttämään ruuassa olevat vitamiinit.

Huolehtimalla, että c-vitamiinia on ruuassa, ei lisäravinteita tarvita.

Marsuille EI SAA syöttää SITRUSHEDELMIÄ!

"Sopivaa syötävää ovat omena, banaani, päärynä, mansikat, greippi, hunajameloni, kiivi, mandariini, appelsiini, vesimeloni, viinirypäleet, sitruuna, kukkakaalin lehdet jne. Eläinkauppojen valmisseos (marsun väkirehu) sisältää vehnää, kauraa, maissia, maapähkinöitä ja auringonkukansiemeniä. Marsujen kuivarehu sisältää kauraa, maissia, vehnää, herneitä ja papuja. "

Tämä on hyvin vanhentunutta tietoa.

Omena: OK
Banaani: OK, rasvaisuutensa vuoksi ei suuria määriä
Päärynä: OK
Mansikat: Kevyessä määrin OK, paljon sokeria
Greippi: EI
Hunajameloni: OK
Kiivi: Kevyessä määrin OK
Mandariini: EI
Appelsiini: EI
Vesimeloni: OK
Viinirypäleet: Kevyessä määrin OK, paljon sokeria
Sitruuna: MISSÄÄN NIMESSÄ EI
Kukkakaalin lehdet: Kaalia rajatusti, aiheuttaa kaasuuntumista suurissa määrissä

Hyviä tuoreruokia ovat myös: Kurkku, salaatti, paprika, punajuuri (raaka), lanttu, porkkana ja kesäkurpitsa.

Eläinkauppojen valmisseokset ovat nykyisin laadukkaita, eivätkä mitään roskasiemensekoituksia kuten yllä selitetään. Marsu ei tarvitse siemeniä, maissia, maapähkinöitä ym, sillä ne ovat aivan liian rasvaisia muuten kuin erittäin satunnaisina herkkuina.

Marsun perusravinnoksi riittää laadukas heinä, puhdas vesi ja C-vitamiini, joka annostellaan joko erillisenä vitamiinilisänä esim. tuoreruoan päälle, tai riittävänä määränä C-vitamiinia sisältävänä tuoreruokana. Esimerkiksi 10-15g pala keltaista paprikaa riittää hyvin aikuisen marsun päiväannokseksi.

Herneet ja maissi eivät kuulu marsun päivittäiseen ruokavalioon, ainoastaan satunnaisina herkkuina.

Alkuperäinen vastaus on pahasti väärä!

Eri salaatit (ei jäävuori salaatti kuitenkaan, ravinneköyhä) ja yrtit on paras marsuille. Juurekset vastaa karkkia joten ihan ok, mutta vain pieninä määrinä ja herkun tapaan. Kurkku on suurimmaksi osaksi vettä, ei vaarallista, mutta aika turhaa vatsan täytettä kun öaadukas kuivaheinä on se tärkein ruoka marsulle. Sitä pitää olla kokoajan tarjolla. Siemensekoitukset ei ole hyvä myöskään koska usein ne sisältävät turhaa rasvaa ja nirsoilijat voi valita vain parhaat palat. Laadukas pelletti on parempi ja siitäkin riittää noin ruokalusikallinen per marsu per päivä, ei kokoajan saataville koska se myös lihottaa. Muutoinkin herkuista ja ruuista kannattaa AINA tarkistaa sisällysluettelo vaikka olisi marsun kuva tai lukisi jopa olevan marsuille. Saattaa silti sisältää eläinperäisiä tuotteita, sitruksia, sinimailasta (=alfalfa) tai muita marsulle sopimattomia tuotteita.