Voiko lapsi saada vihreät silmät, jos äidillä on ruskeat ja isällä vihreät?

Kysytty

Voiko lapsi saada vihreät silmät jos äidillä on ruskeat ja isällä vihreät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä voi.

Silmien väri määräytyy useiden eri geenien yhteisvaikutuksen tuloksena. Linkin takaa löytyvässä taulukossa on arvioitu todennäköisyydet, minkä väriset silmät lapsi voi periä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-saada-katso-yllattava-taulukko/5986374#gs.9ibch3 (MTV Uutiset 12.7.2016, luettu 14.10.2019). Kannattaa huomioida, että taulukon tiedot ovat suuntaa antavia ja poikkeamia voi esiintyä.