Voiko kissasta pudonnut punkki lisääntyä esim. asunnon sisällä?

Kysytty

Voiko kissasta pudonnut punkki lisääntyä esim. asunnon sisällä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Duodecimin Terveyskirjaston mukaan tavalliset Ixodes-puutiaiset kuolevat nopeasti huoneilman kuivuuden takia. Suomeen on kuitenkin ilmaantunut Välimeren alueelta ruskea koirapunkki, Rhipicephalus sanguineus, joka on tottunut kuivaan ja kuumaan ilmastoon. Se saattaa selviytyä sisäilmassa ja munia huonekaluihin ja seinänrakoihin.

Alla linkki sivustolle:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kpp00004#s24