Voiko joku antaa oikean vastauksen seuraavaan kysymykseen? Olen menossa veljeni vaimon hautajaisiin. Laskenko minä ensin kukat vai vainajan serkut? Mitä sanoo…

Kysytty

Hei,
voiko joku antaa oikean vastauksen seuraavaan kysymykseen? Olen menossa veljeni vaimon hautajaisiin. Laskenko minä ensin kukat vai vainajan serkut? Mitä sanoo etiketti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kukkien laskemisen hautajaistilaisuudessa aloittavat lähimmät omaiset. Seuraavaksi kukkatervehdyksen tuovat kaukaisemmat sukulaiset, ja sitten ystävät tuttavat ja työtoverit ja lopuksi tulevat eri yhteisöjen edustajat. Erityisesti suurissa hautauksissa on hyvä sopia järjestyksestä etukäteen. Kukkienlaskujärjestys voidaan määrittää niin, että noudatetaan penkkirivien järjestystä. Lähiomaiset istuvat kirkossa pääovelta alttarille katsottaessa oikealla. Vasemmalla istuvat ystävät ja tuttavat.
Tämän tarkemmin ei käytettävissä olleissa lähteissä määritellä sitä, ketkä ovat lähiomaisia ja missä järjestyksessä heihin kuuluvat laskevat kukkansa.

Lähteet:

Aurejärvi- Karjalainen, Anneli: Perheen omat juhlat: siviiliseremoniat häistä hautajaisiin (WSOY 1999)
Lempiäinen, Pentti: Hautajaiset: valmistamme surujuhlan (Kirjapaja 2004)
Valonen, Helena: Hautajaiskirja (Ajatus 2000)