Voiko jatkuva kovien huumeiden käyttö (esim. Subut) muuttaa ihmisen ääntä (esim. korkeutta ja nopeutta)?

Kysytty

Voiko jatkuva kovien huumeiden käyttö (esim. Subut) muuttaa ihmisen ääntä (esim. korkeutta ja nopeutta) vai onko katujen kundien laahaava puhetapa porukan omaa slangia?

Vastaus

Vastattu

Käypähoito sivustolta löytyy taulukko Tavallisimpien huumeiden aiheuttamia kliinisiä tunnusmerkkejä päihdekäytön varhaisvaiheessa  https://www.kaypahoito.fi/nix00461

Kannabis ja stimulantit aiheuttavat kiihtymystä ja puheliaisuutta eli puhenopeuden nousua ja varmaan myös äänen voimakkuuden kasvua.

Opioidit taas hidastavat toimintaa, myös puhetta, ja aiheuttavat välinpitämättömyyttä.